Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نابرابر ی های آموزشی در شهرستا ن های استان هرمزگان انجام شد. این مطالعه به لحاظ ماهیت، پژوهشی کاربردی و از منظر رو ش شناسی، در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. شیو ه ی گردآوری اطلاعات، از نوع کتابخانه ای و ابزار جمع آوری داد ه ها با توجه به اهداف پژوهش، مبتنی بر ابزارهای استاندارد شده در قالب جداول و فر م های رایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن )به ویژه سالنامه ی آماری سال 1394 استان هرمزگان بوده است. ذکر این امر لازم است که جامعه ی آماری پژوهش، 13 شهرستان واقع در استان هرمزگان بود که برای سنجش سطح توسعه ی آموزشی، 22 مولفه در قالب شاخص های آموزشی از آمارنامه ی رسمی استان، استخراج و با استفاده از تکنیک تحلیل مولفه های اصلی و زنده ی، سپس با استفاده از رو ش های تحلیل خاکستری و تحلیل سلسله مراتب خوشه ای بررسی شد. تحلیل یافته های پژوهش ضمن تایید وجود شکاف عمیق در توزیع و تخصیص فرصت های آموزشی بین شهرستان های استان هرمزگان، حاکی از آن است که در مجموع شاخص ها تنها شهرستان های ابوموسی با ضریب 84 / 0، به لحاظ آموزشی از بالاترین سطح توسه یافتگی برخوردار بوده و 12 شهرستا ن دیگر در سطح متوسطی از توسعه قرار گرفت هاست. همچنین نتایج سطح بندی شهرستان ها نیز نشان داد به لحاظ میزان توسعه ی آموزشی، نوعی محرومیت کلی بر فضای استان هرمزگان حاکم است.
Machine summary:
ذکـر ایـن امـر لازم اسـت کـه جامعـه ی آمـاری پژوهـش ، ١٣ شهرسـتان واقـع در اسـتان هرمـزگان بود که برای سـنجش سـطح توسـعه ی آموزشـی ، ٢٢ مؤلفـه در قالـب شـاخص های آموزشـی از آمارنامـه ی رسـمی اسـتان ، اسـتخراج و با اسـتفاده از تکنیـک تحلیـل مؤلفه هـای اصلی وزن دهی ، سـپس بـا اسـتفاده از روش های تحلیل خاکسـتری و تحلیـل سلسـله مراتبی خوشـه ای بررسـی شـد.
بـر همیـن اسـاس ، بـا عنایـت به نقـش تعیین کننـده ی نظام آموزشـی (بـه عنوان بخشـی از کل نظـام اجتماعـی ) در کاهـش نابرابری هـای اجتماعـی و رابطه ی معنـادار برابـری فرصت های آموزشـی بـا خلـق فرصت های برابـر در زندگی ، ایـن پژوهش تلاش دارد تا با هدف کلی سـنجش میزان توسـعه ی آموزشـی شهرسـتان های اسـتان هرمزگان در قالب مطالعه ای موردی ، سـیمایی جامـع را از میـزان دسترسـی بـه فرصت هـای آموزشـی در این اسـتان ارائه دهد.
بـر همیـن اسـاس ، از آنجـا کـه هیـچ توسـعه ای بدون توسـعه و تکامـل نیـروی انسـانی مطلوب و مقـدور نخواهد بود و توسـعه ی اجتماعی - فرهنگـی نیز زمانی ٨٤ در جامعـه تحقـق می یابـد که همگان به شـکل یکسـان بـه امکانات آموزشـی موجـود در جامعه دسترسـی داشـته باشـند، بررسـی پیش رو با اعتقـاد به ضرورت تحت پوشـش قـرار دادن تمامی واجب التعلیمـان و فراهـم نمـودن فرصت هـای آموزشـی برابر برای همـگان (اعم از دختر و پسـر یا شـهری و روسـتایی )، درصدد اسـت تا با تبیین میزان توسـعه شهرسـتان های استان هرمزگان بـه لحـاظ آموزشـی ، کیفیت توزیع شـاخص های آموزشـی در مناطق مختلف این اسـتان را مورد سـنجش قـرار دهـد و اولویت هـای برنامه ریزی را مشـخص کند.