Abstract:
تئاتر هنری است که دیده و بوییده می شود و تقریبا تمام حواس یک تماشاگر را در برمی گیرد و با ذهن و تخیل مخاطب خود کاملا درگیر می شود؛ لذا نقش مخاطب در این هنر قابل وصف نیست. این مقاله با هدف بررسی راهکا رهای جذب مخاطب در سالنهای تئاتر شهرستان بندرعباس، با تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره پی ریزی شد ه است؛ از این رو در ابتدا با استفاده از تحقیقات میدانی، مهمترین راهکارهای جذب مخاطب در سالنهای تئاتر شناسایی و پرسشنامهای تهیه شد.سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس و قانون پاره تو، راهکارهای جذب مخاطب تجزیه و تحلیل شد. در نهایت، ایجاد کانا لهای ارتباطی و تبلیغاتی )سایت، شبکه مجازی، پیامک(، برقراری ارتباط ساختارمند و تعریف شده با آموزش و پرورش در خصوص بردن تئاتر به مدارس، افزایش تعداد سالن ها و کیفی سازی محیطهای اجرای تئاتر، تبلیغات چهره به چهره و تصویری )پوستر، تراکت، بنر و ...( در بین عموم مردم و به کارگیری کارگردان طراز اول، به عنوان مهمترین راهکارهای جذب مخاطب در سالنهای تئاتر شهرستان بندرعباس انتخاب شد.
Machine summary:
تحلیـل و بررسـی راهکارهـای جذب مخاطـب در سـالن های تئاتر شهرسـتان بندرعبـاس بـا تکنیک هـای تصمیم گیـری چندمعیـاره از دیـدگاه مخاطبان رضا عامری سیاهویی * تاریخ دریافت :٩٦/٠٣/٠٩ سارا عباسی ** تاریخ پذیرش :٩٦/٠٧/٢٣ چکیده تئاتـر هنـری اسـت کـه دیـده و بوییـده می شـود و تقریبـاً تمـام حواس یـک تماشـاگر را در برمی گیـرد و بـا ذهـن و تخیـل مخاطب خـود کاملاً درگیر می شـود؛ لـذا نقش مخاطـب در این هنـر قابـل وصـف نیسـت .
این مقاله بـا هدف بررسـی راهکارهای جـذب مخاطب در سـالن های تئاتـر شهرسـتان بندرعبـاس ، بـا تکنیک هـای تصمیم گیـری چند معیـاره پی ریزی شده اسـت ؛ از ایـن رو در ابتـدا بـا اسـتفاده از تحقیقـات میدانـی ، مهم تریـن راهکارهـای جـذب مخاطـب در سـالن های تئاتر شناسـایی و پرسشـنامه ای تهیه شـد.
بـا توجـه بـه اینکـه در خصوص موضـوع پژوهش ـ که به بررسـی راهکارهـای جذب مخاطب در سـالن های تئاتـر در شهرسـتان بندرعبـاس از دیـدگاه مخاطبـان می پـردازد ـ تحقیقی وجود نـدارد کـه بـه طـور مسـتقیم بـه آن موضـوع پرداخته باشـد؛ لذا بـه تحقیقاتـی پیرامـون تئاتر و مخاطـب می پردازیـم .
در ایـن مقالـه بـا مطالعـات کتابخانه ای و بررسـی تحقیقـات و پژوهش های اجرا شـده در این زمینه ، همچنین با اسـتفاده از نظر خبرگان که مشـمول اسـاتید، صاحب نظران و مدیران مربوط اسـت ؛ مهمترین عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در سـالن های تئاتر شهرسـتان بندرعباس ، شـامل ٢٥ شـاخص شناسـایی شـد.