Abstract:
با آغاز دوره حکمرانی قاجارهاء روابط ایران با کشورها غریی بیش از پیش گسترش یافت و سفرا و
مسافران بسیاری از این کشورها نوشتههای در مورد ایرآن و ایرانیان از خویش به جا گذاشتند که
علی رغم نگاه گاها متکبرانه و حقارت آمیز به زندگی ایرانیان و کج فهمیهای ناشی از عدم آشنایی
به این فرهنگ. اما گزارشهای آنها حاوی نکات مهم با جزئیات فراوانی از امور روزمره و وضعیت
معیتشی. اجتماعی و فرهنگی ایرانیان است که کمتر مورد توجه نوشتارهای ایرانیان بوده است.
کردستان به عنوان بخشی از خاک ایران, به دلیل جذبههای باستان شناختی آن و قرار گرفتن در
مسیر عثمانی مورد توجه این سیاحان بوده و آنها گزارشهای جالبی از وضعیت آیین و مذهب
مردمان این سرزمین آرائه میدهند. مقاله حاضر در تلاش بود به روش تحلیلی و توصیفی با استفاده
از دادههای سفرنامههای غربیان به بررسی وضعیت آیین و مذهب در میان کردها و سرزمین
کردستان با تاکید بر دوران سلطنت ناصرالدین شاه بپردازد.
Machine summary:
"آیین و مذهب در کردستان در آیینه آثار سفرنامه نویسان غربی در ایران (با تأکید بر عصر ناصری) رضا عبدالهی 1 رسول عبدالهی 2 چکیده با آغاز دوره حکمرانی قاجارها، روابط ایران با کشورها غربی بیش از پیش گسترش یافت و سفرا و مسافران بسیاری از این کشورها نوشتههای در مورد ایران و ایرانیان از خویش به جا گذاشتند که علی رغم نگاه گاها متکبرانه و حقارت آمیز به زندگی ایرانیان و کج فهمیهای ناشی از عدم آشنایی به این فرهنگ، اما گزارشهای آنها حاوی نکات مهم با جزئیات فراوانی از امور روزمره و وضعیت معیتشی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان است که کمتر مورد توجه نوشتارهای ایرانیان بوده است.
3 کرزن نیز در باره این فرقه نوشته است که «حضرت علی را خدا میشمارند و مراسم عجیب و عقاید سری در این فرقه هست که اطلاع چندانی از آن در دست نیست» 4 همان، ص 328 همان، ص 332 کارلا سرنا، همان، ص 270 کرزن، همان، ج1، ص698 نتیجه گیری سرزمین کردستان با توجه به موقعیت سیاسی، بافت جمعیتی آن که ترکیبی از گروههای قومی و زبانی بود، و جغرافیای سخت و کوهستانیاش، زمینه شکلگیری، حضور و تداوم فرق و مذاهب گوناگونی را فراهم نموده بود که برخی از مذاهب و فرق، با داشتن رگههای از باورهای پیشا اسلامی و یا مرتبط به سایر آیینهای یکتاپرست همچون مسیحیت و یهودیت، در تقابلی آشکار با اسلام قرار داشتند که از آن جمله آیین یزیدیها و اهل حق را میتوان مثال زد."