Abstract:
این پژوهش با هدف ارزشیابی دوره های توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه انجام شد .روش نمونه گیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سال های93-1390 درکلاس های ضمن خدمت داشته اند در اولویت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافته های حاصل از پرسشنامه ها و همچنین مصاحبه با مسئولان آموزش عشایر و معلمان نشان می دهد که نقاط قوت و ضعف این دوره ها عبارت انداز: نقاط قوت شامل افزایش دانش، افزایش مهارت، افزایش نگرش، آشنایی با اطلاعات و مهارت های جدید تدریس و همفکری معلمان با یکدیگر، تبادل نظر و استفاده از راهکارها برای اداره بهتر کلاس ها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاری آن در کلاس ها، کمبود رسانه های آموزشی، اجرای دوره ها در زمان نامناسب، عدم تناسب دوره ها با نیازهای آموزشی معلمان عشایر، ضعف علمی مدرسان دوره، ضعف محتوایی ارائه شده در دوره ها از لحاظ به روز بودن. نتایج نشان داد، فراگیرندگان واکنش مطلوبی نسبت به دوره های آموزشی نشان داده اند.
This study aimed to evaluate the empowerment courses among nomads elementary school teachers. In sampling method using Morgan Table 110 out of 152 Izeh elementary school teachers were selected. In qualitative section a purposeful sampling method was used and 15 teachers who have mostly participated in-service classes in 2011-14 as well as education officials were selected for interview. The data collection instruments were a questionnaire and interviews. Research findings indicate that the strengths and weaknesses of these courses are: strengths include increased knowledge، increased skills، increased attitudes، familiarity with new information and teaching skills، collaborating with each other، exchanging ideas and use of strategies to better manage classes; weaknesses include short hours of courses and their holding in classes، lack of instructional media، the implementation of courses at inappropriate time، the mismatch of courses with the educational needs of nomadic teachers، the scientific weakness of instructors، the weakness of the content presented in the courses in terms of being up to date. The results indicated that learners have shown a relatively satisfactory response to instructional courses.
Machine summary:
يافته هاي حاصل از پرسشنامه ها و همچنين مصاحبه با مسئولان آموزش عشاير و معلمان نشان مي دهد که نقاط قوت و ضعف اين دوره ها عبارت انداز: نقاط قوت شامل افزايش دانش ، افزايش مهارت ، افزايش نگرش ، آشنايي با اطلاعات و مهارت هاي جديد تدريس و همفکري معلمان با يکديگر، تبادل نظر و استفاده از راهکارها براي اداره بهتر کلاس ها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاري آن در کلاس ها، کمبود رسانه هاي آموزشي ، اجراي دوره ها در زمان نامناسب ، عدم تناسب دوره ها با نيازهاي آموزشي معلمان عشاير، ضعف علمي مدرسان دوره ، ضعف محتوايي ارائه شده در دوره ها از لحاظ به روز بودن .
روش نمونه گيري به اين ترتيب بود که ابتدا از بين ١٥٢ نفر معلم ابتدايي عشاير ايذه ، ١١٠ نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کيفي از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد و١٥ نفر از مسئولان آموزش عشاير و معلماني که بيشترين حضور را طي سال - هاي ٩٣-١٣٩٠ درکلاس هاي ضمن خدمت داشته اند در اولويت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند.
روش نمونه گيري به اين ترتيب بود که ابتدا از بين ١٥٢ نفر معلم ابتدايي عشاير ايذه ، ١١٠ نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کيفي از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد و١٥ نفر از مسئولان آموزش عشاير و معلماني که بيشترين حضور را طي سال - هاي ٩٣-١٣٩٠ درکلاس هاي ضمن خدمت داشته اند در اولويت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند.