Abstract:
تلاش برای آموزش بلاغت فارسی کاری پسندیده در تمام مقاطع دانشگاهی است و این امر بیشک نیازمند تالیفات مناسبی است که باید به همت استادان زبان و ادبیات فارسی صورت گیرد. کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان نوشته حسین آقاحسینی و محبوبه همتیان که سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) آن را برای آموزش دروس دانشگاهی منتشر کرده است، از این نوعکوششها و در خور تقدیر و سپاس است. نگارندگان کتاب با آگاهی و دقت کوشیدهاند با مراجعه به بیشتر منابع بلاغت قدیم و جدید در کنار آشنایی با متون ادب فارسی کتابی را فراهم آورند که حاوی نکتههایی جامع و دقیق در آموزش بیان است؛ ضمن آنکه با مراجعه به دانشهای دیگری چون نقد ادبی و زبانشناسی مجال آشنایی دانشجویان و خوانندگان را با دیدگاههای نو فراهم کردهاند. در کنار این ارزشها، به تبع، بعضی لغزش و بیدقتیها در نگارش، تدوین، توضیح و انتخاب مثال در هر کتابی راه مییابد؛ این بررسی نیز در این زمینه است تا برای بهتر شدن کتاب در چاپهای بعد سودمند باشد.
Machine summary:
«چون جمع شد معانی » نقد و بررسی کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان روح الله هادی * چکیده تلاش برای آموزش بلاغت فارسی کاری پسندیده در تمام مقـاطع دانـشگاهی اسـت و ایـن امر بی شک نیازمند تألیفات مناسبی است که باید به همـت اسـتادان زبـان و ادبیـات فارسـی صورت گیرد.
نگارندگان کتاب با آگاهی و دقت کوشیده اند بـا مراجعـه بـه بیـشتر منـابع بلاغـت قـدیم و جدید در کنار آشنایی با متون ادب فارسی کتابی را فراهم آورند که حاوی نکته هایی جامع و دقیق در آموزش بیان است ؛ ضمن آنکه با مراجعه به دانش های دیگری چون نقـد ادبـی و زبان شناسی مجال آشنایی دانشجویان و خوانندگان را با دیدگاه های نو فراهم کـرده انـد.
نمونه هایی اندک از این غفلت ها، با اذعان به ایـن کـه اصـلاح ایـن نکته ها باید از سوی ویراستار اثر صورت می گرفت ، در کتاب دیده می شود: ● در صفحۀ ٢٤ نوشته اند: «از تعـاریف ارائـه شـده بـرای بلاغـت مطـالبی اسـت کـه جاحظ در کتاب البیان و التبیین از قول اقوام مختلف نقل کرده است »؛ مقصود از این جملـه چیست ؟ انتخاب «مطالب » به عنوان نهاد و گذاشتن آن در میان جمله فهم جملـه را دشـوار و نامأنوس ساخته است .