Abstract:
زمینه: یکی از وظایف دانشگاه ها، توانمند سازی دانشجویان در زمینه های مختلف از جمله شناخت و پژوهش درباره آینده است که این امر می تواند تحت تاثیر کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت آن ها باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شده است.
روشها: روش تحقیق، همبستگی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد ساری به تعداد 10527 نفر در سال تحصیلی 96-95 بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه ای با حجم370 بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از مقیاس های استاندارد کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990 )، خلاقیت تورنس (1990) و توانایی آینده پژوهی پارسا و همکاران(1390) استفاده گردید. اعتبار پرسشنامه ها با اعتبار محتوا و پایایی آن با آلفای کرونباخ بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنف، رگرسیون و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد 68 درصد از واریانس نمره توانایی آینده پژوهی توسط کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت تبیین شده است و کیفیت تجارب یادگیری با ضریب بتا 725/0=β بیشترین رابطه را با توانایی آینده پژوهی دانشجویان دارد. مقدار همبستگی ابعاد منابع کتابخانهای و کامپیوتری (601/0 =r)، محتوا و ارزشمندی دروس (729/0 =r)، انعطافپذیری یادگیری (502/0 =r)، کیفیت روابط رسمی و غیررسمی استاد دانشجو (659/0 =r) با رشد توانایی آینده پژوهی با 05/0> Sig تایید گردید. ابعاد سیالی(168/0 =r)، انعطافپذیری (733/0 =r)، ابتکار (38/0 =r)، بسط (614/0 =r)، با رشد توانایی آینده پژوهی با 05/0> Sig تایید گردید.
نتیجه گیری: تجارب یادگیری و ابعاد آن شامل منابع کتابخانهای و کامپیوتری ، محتوا و ارزشمندی دروس ، انعطافپذیری یادگیری و کیفیت روابط رسمی و غیررسمی استاد دانشجو و همچنین خلاقیت و ابعاد آن شامل سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط با رشد توانایی آینده پژوهی رابطه مستقیم و معناداری دارد.
Background: One of the duties of universities was to empower students in a variety of fields, including understanding the future which could be influenced by the quality of their learning experiences and creativity.
Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between the quality of learning experiences and creativity with the growth of future ability among students in Islamic Azad University in Sari.
Methods: The research method was correlation. 370 persons were selected as a sample from 10527 students in the academic year of 2016-2017 according to Chocran formula.. The sampling was done randomly. Data was collected by standard the quality of Newman's learning experiences (1990), Torrance's creativity (1990), and the prospect of future studies by Parsa et al. (2011) questionnaires that their validity were confirmed by related experts. To assess the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha was calculated. Data were analyzed using K-S, Pearson and Regression tests.
Machine summary:
"در این راستا سوالات فرعی پژوهش عبارتند از: 1) آیا ابعاد کیفیت تجارب یادگیری با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان رابطه دارد؟ 2) آیا ابعاد خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان رابطه دارد؟ شکل شماره 1- مدل مفهومی پژوهش 2- روش پژوهش پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد ساری به تعداد 10527 نفر در سال تحصیلی 96-95 بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه ای با حجم370 بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.
با توجه به اینکه سطح معناداری برای آزمون رابطه ابعاد کیفیت تجارب یادگیری با رشد توانایی آینده پژوهی 05/0> Sig محاسبه شده است، بنابراین با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که: «ابعاد کیفیت تجارب یادگیری (منابع کتابخانهای و کامپیوتری، محتوا و ارزشمندی دروس، انعطاف پذیری یادگیری و کیفیت روابط رسمی و غیر رسمی استاد دانشجو) با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارد».
8) Aigerim Mynbayeva , Anastassiya Vishnevskaya , Zukhra Sadvakassova , (2016), Experimental Study of Developing Creativity of University Students, Social and Behavioral Sciences, 217 , Pp. 407 – 413 9) Cole DA, Peeke L, Dolezal S, Murray N, Canzoniero A.
یادداشتها Ruth, Robin & Frank Rasul et al Flechteim Sardar Tolon Freed and Mclaughlin Neuman Sarah & Keri Masini Kong Fave et al Cole et al Aigerim et al Shu And Chak"