Abstract:
ﯾﮑﯽ از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺳﻼﻣﯽ، ﻋﺪم ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ اﺳﺖ، و اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ راﺑﻄﺔ ﺳﺒﺒﯽ و ﻣﺴﺒﺒﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮع و ﺣﮑﻢ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺣﺪود و ﺛﻐﻮر ﻣﻮﺿﻮع روﺷﻦﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺣﮑﻢ ﮐﺮدن راﺣﺖﺗﺮ و ﺑﻪ واﻗﻊ ﻧﺰدﯾﮏﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺗﻘﺮﯾﺐ ﯾﮑﯽ از ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﻮرد ﻧﺰاع اﺳﺖ؛ ﺑﺮای ﺧﻮد ﻃﺮﻓﺪاراﻧﯽ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻦ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ دارد؛ ﮐﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ در دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻣﺘﻨﺎزع، در ﻣﯽﯾﺎﺑﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﯾﻦ ﺗﻘﺎﺑﻞﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﺪم ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻓﯽ آﻧﻬﺎ از ﻣﻔﻬﻮم و ﺗﻌﺎرﯾﻔﯽ ﺑﺎز ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ راﺟﻊ ﺑﻪ ﺗﻘﺮﯾﺐ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﺨﺘﺼﺮ، ﺑﻪ ﺑﯿﺎن ﻣﻌﻨﺎی ﻟﻐﻮی و اﺻﻄﻼﺣﯽ ﺗﻘﺮﯾﺐ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﻘﺎﺑﻞ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎه اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم از ﻧﮕﺎه ﻋﻘﻼء و ﻗﺮآن ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
"3. آیةالله سبحانی: «إنما المراد من التقریب، هو التقریب بین القادة للمذاهب وبالتالی بین القادة وأتباعهم، وذلک من خلال رسم الخطوط العریضة المشترکة التی تجمع المذاهب الإسلامیة فی مجالی العقیدة والشریعة وأنه لو کان هناک خلاف فیهما فهو بالنسبة إلی الأمور المتفق علیها قلیل جدا»؛ تقریب یعنی ایجاد نزدیکی میان رهبران مذاهب و به دنبال آن میان پیروان آنهاست و این مهم با حرکت بر اساس مشترکات عقیدتی و اسلامی رخ میدهد، زیرا اختلافات میان آنها در قبال اشتراکات بسیار ناچیز است (ابن البطریق، 1417ق، مقدمه کتاب خصائص الوحی المبین توسط آیةالله سبحانی، ص13).
(و اتقوا الله) فی کل أمورکم وعلی مستوی العلاقات کی لا تختلفوا بالباطل، و فی خلافاتکم لتحلوها علی قاعدة التقوی المرتکزة علی شریعة الله فی ما جعله الله من الحقوق فی الحیاة العامة والخاصة للناس، (لعلکم ترحمون)؛ لأن الله جعل رحمته للمتقین والملتزمین بالسیر علی خط رضاه، ولمن یلتزمون شریعته فی أوضاعهم الفردیة والاجتماعیة، لأن ذلک سبیل الوصول إلی النتائج الإیجابیة علی مستوی السلامة العامة للحیاة، الأمر الذی یربط الناس بالإسلام من خلال الرحمة الإلهیة فی شریعته، واللطف الإلهی فی رحمته ورضوانه»؛ مقصود از مؤمن در جایجای قرآن کریم، مسلمانی است که ایمان در قلبش لانه کرده، و در زندگی ملتزم به اسلام است؛ التزامی که موجب یکپارچگی مسلمانان زیر لوای برادری دینی شود؛ خداوند این برادری را معیار انسجام میان مسلمانان قرار داده است؛ زیرا وقتی مسلمانان برادر بودند پس این ندای الهی متوجه همگی میشود که: میان برادران خود اصلاح نمایید!"