Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند همچنین بسیاری از سازمانها به این معمای آشکار پی بردهاند که بیشتر کارکنان، حقایق را در ارتباط با مسائل و مشکلات سازمانی میدانند ولی جرات بیان این حقایق را ندارند. در واقع سکوت سازمانی یک فرآیند غیرکارا است که تمام تلاشهای سازمانی را از بین میبرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران صورت گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران به تعداد 214 نفر بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 138 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه استاندارد 15 سوالی مطالعه ونداین و همکاران (2003) برای سکوت سازمانی؛ پرسشنامه 50 سوالی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و 40 سوال برای اندازهگیری عملکرد کارکنان بر مبنای پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت (2005) انجام گرفت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 7/0 به دست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتایج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است (AVE>0.5).
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی، بر مبنای شاخصهای مقادیر قابلقبول و معنادار ضرایب مسیر، بارهای عاملی، واریانس تبیین شده و شاخص GOF، بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که سکوت سازمانی با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر روی عملکرد کارکنان به صورت منفی و معنادار تاثیرگذار است. شدت اثر غیرمستقیم از طریق متغیر میانجیگری فرهنگ سازمانی با استفاده از شاخص VAF مقدار 426/0- به دست آمد. تاثیر سکوت سازمانی بر فرهنگ سازمانی به صورت منفی و فرهنگ بر عملکرد کارکنان به صورت مثبت و معنادار نیز تائید شده است.
Introduction and purpose of the Research: organizational culture, identifies the social identity of each organization and many of organizations have realized this obvious conundrum that most employees know the facts in relation to organizational issues and problems, but don’t dare to express this facts. In fact, organizational silence is a non - efficient process that eliminates all organizational efforts. Current study is conducted to investigate the effect of organizational silence on employee performance considering the mediating role of organizational culture of the headquarters of the University of medical Science and Health Services in Iran.
Methods: Research method based on the goal was Applica tonal and descriptive one. The statistical universe of this research which included all employees in headquarters of the University of Medical Sciences and health services in Iran, were 214 persons which among them, using Cochran's formula and simple random sampling method, 138 individuals were considered as the sample size. Data were collected using Van Dyne et al. (2003) standard 15 - question questionnaire study for organizational silence, Denison (2000) fifty -question questionnaire of organizational culture and 40 questions to measure the performance of employees based on the standard Hersi & Goldsmith (2005) questionnaire. Reliability of this questionnaire using Cronbach's Alpha for all dimensions of the questionnaire was more than 0.7 which showed the good reliability of research tools. In order to calculate the validity, construct validity is used and the results indicated validity of the tools (AVE> 0.5).
Foundings: Data analysis was done using the structural equations modeling method. The results of the research indicate to the suitable fitness of conceptual model, based on the indices of acceptable and significant values of consistency coefficients, factor loads, explained variance and index of GOF.
Conclusions: The results of the research showed that organizational science, with intermediating of the organizational culture on performance of the staff, influences meaningfully and is negative. Value of non-direct severity of the impact through the variable of mediating organizational culture with the use of the VAF index, was -0.426. Also, the effect of organizational silence on organizational culture, negatively and culture on employee performance, positive and meaningful, has been confirmed.
Machine summary:
"پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران صورت گرفته است.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران میتواند با شناسایی مؤلفههای مؤثر بر کاهش سکوت سازمانی به عنوان یکی از پیش نیازهای توفیق کارکنان ستاد مرکزی خود در بروز رفتارهای اثربخش و کارآمد در جهت اهداف سازمانی مطبوع خود، بتواند با تحت تأثیر قرار دادن کارکنان، موجب شوند آنان در ایفای نقش و وظیفه خود کارآیی لازم را داشته باشند یا دچار انحراف از رسالت شغلی خود شوند و منبعی برای خلق مزیت رقابتی در میان سازمانها باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1- مدل مفهومی پژوهش (ونداین و همکاران (2003)، هرسی و گلداسمیت (2005)، دنیسون (2000)) سؤال اصلی آیا سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان با میانجیگری فرهنگ سازمانی کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران تأثیر دارد؟ سؤالات فرعی سؤال فرعی اول: آیا سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد؟ سؤال فرعی دوم: آیا سکوت سازمانی بر فرهنگ سازمانی کارکنان تأثیر دارد؟ سؤال فرعی سوم: آیا فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد؟ روششناسی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است.
The Analysis of Employee Performance in the Context of Employee Silence and Organizational Citizenship Behavior in Turkish Public Institutions, TODAĐE’s Review of Public Administration, 4(7), p.
The Analysis of Employee Performance in the Context of Employee Silence and Organizational Citizenship Behavior in Turkish Public Institutions, TODAĐE’s Review of Public Administration, Volume 4, No 4 December 2010, p."