Abstract:
یکی از مهمترین مؤلفهها در آموزش زبان خارجی/ دوم، واژههای زبان است. بسیاری از کارشناسان آموزش زبان معتقدند که اهمیت این مؤلفهی زبانی به-حدی است که یادگیری زبان با یادگیری واژه مترادف شده است؛ به همین جهت چگونگی گزینش و سطحبندی محتوای واژگانی در منابع درسی از مسائل مهم در حوزهی زباندومآموزی به شمار میرود. استفاده از صورت نشاندار واژههای زبان و گنجاندن سلیقهای واژهها در منابع آموزش زبان فارسی، یکی از بزرگترین چالشهای بر سر راه یادگیری زبان فارسی است. در پژوهش پیشرو سعی ما بر این بوده است که با استفاده از متون مطبوعاتی و استخراج و بسامدگیری واژههای موجود در این متون، به فهرستی از واژههای پرکاربرد زبان فارسی دست پیدا کنیم. بدین منظور پیکرهای بیش از یکمیلیون و دویست هزار واژه در 7 زمینهی موضوعی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، علمی، اقتصادی و ادبیات داستانی در طول 100 روز کاری از روزنامههای کثیرالانتشار استخراج شد و در پایگاه دادههایی که جهت انجام این پژوهش تولید شدهاست ثبت شد. در مرحلهی بعد واژهها برچسبگذاری و بسامدگیری شدند که پیرو آن به جدول «جمع بسامدها» نیز دست یافتیم. پس از دستیابی به واژههای پربسامد استخراج شده از پژوهش حاضر، به مقایسهی این واژهها با نتایج سایر پژوهشها، از جمله حمید حسنی (1384)، بیجنخان (1390)، محکوب (1387)، همشهری (2009) و نعمتزاده و همکاران (1390) و اعتبارسنجی یافتههای پژوهش پرداخته شد. نتیجهی این مقایسه حاکی از اختلاف حدود 30 درصدی با پژوهشهای مشابه است. این اختلاف طبیعی به نظر میرسد؛ زیرا منبع دادههای این پژوهشها یکسان نیست.
Machine summary:
پس از دستيابي به واژه هاي پربسامد استخراج شده از پژوهش حاضر، به مقايسه ي اين واژه ها با نتايج ساير پژوهش ها، از جمله حميد حسني (١٣٨٤)، بيجن خان (١٣٩٠)، محک وب (١٣٨٧)، همشهري (٢٠٠٩) و نعمت زاده و همکاران (١٣٩٠) و اعتبارسنجي يافته هاي پژوهش پرداخته شد.
جواب اين پرسش عمدتا با دستيابي به فهرست واژه هاي پايه ي زبان به دست ميآيد؛ به عنوان مثال نيشن (٢٠٠١) آزموني طراحي کرده است که نتايج آن ميتواند نمايان گر سطح واژگاني زبان آموزان باشد، به اين صورت که موارد آزمون براساس بسامد، به ٥ دسته ي زير تقسيم ميشوند: سطح ١: واژگاني که جزء ١٠٠٠ تا ٢٠٠٠ واژه ي پربسامد زبان هستند.
درواقع با استفاده از فهرست واژه هاي زبان است که ميتوان به توليد محتوا جهت آموزش و يا ارزيابي زبان آموزان اقدام کرد؛ اما با وجود پژوهش هايي که پژوهشگران ايراني در جهت استخراج واژه هاي پايه و پربسامد زبان فارسي انجام داده اند، تاکنون تلاش هاي اندکي به منظور سطح بندي محتواي آموزشي براساس بسامد واژه هاي زبان صورت گرفته است و اين مسئله از خلأهاي اساسي در حوزه ي آموزش زبان فارسي به حساب ميآيد؛ به همين سبب در پژوهش پيش رو سعي شده است که واژه هاي پايه ي زبان فارسي از متون روزنامه اي با موضوعات اجتماعي، سياسي، ورزشي، علمي، اقتصادي، ادبيات داستاني و فرهنگي، استخراج شود و سپس با مقايسه ي نتايج پژوهش حاضر با ديگر پژوهش هاي انجام شده در همين زمينه ، اعتبار نتايج به دست آمده سنجيده شود.