Abstract:
سنت بشارت و تبشیر که معادل آن در فارسی مژده دادن است، در قرآن کریم از سنتهای قطعی و حتمی خداوند متعال محسوب میشود. سنت به معنای راه و روش و شریعت است و بشارت به معنای خبرهاى نشاطانگیز است. در رویکرد کاربردشناسی به قرآن، پیش از آنکه به واژگان، معانی آنها و نوع ارتباطات نحوی بین آنها پرداخته شود، بر روی ویژگیهای متکلم و مخاطب، شرایط گفتگو و بافت حاکم بر آن تأکید میشود. در تببین بافت پیرامون تحقق بشارت باید گفت که مبشر اصلی در قرآن خداوند است و خداوند متعال از فرشتگان، بادها، و انبیاء به عنوان مبشران خویش نام برده است. در این تحقیق برآنیم تا علاوه بر ترسیم بافت پیرامونی کارگفت بشارت، شرایط لازم برای تحقق کارگفت بشارت را تبیین نماییم و نشان دهیم که چگونه گویندۀ متن، یعنی خداوند متعال، مخاطب و دیگر شنوندگان همگی در فهم این شرایط متفقاند. مبنای نظری پژوهش حاضر بر اساس نظریات آستین (1975) و سرل (1969) در خصوص نظریۀ کارگفت میباشد. روش پژوهش به کار گرفته شده از نوع توصیفی-تحلیلی است که دادههای مورد بررسی ما شامل آیاتی از سورههای نساء، اعراف، اسرا، توبه، یونس، زمر، شوری، انفال، کهف و فصلت است که در آنها خداوند به نوعی به مخاطبان خود بشارت داده است.
Machine summary:
مطالعۀ موردی برخی آیات بشارت دهنده در قرآن کریم از منظر نظریۀ زبانی کارگفت 1 2 اسما نامداری دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه بوعلی سینا چکیده سنت بشارت و تبشیر که معادل آن در فارسی مژده دادن است ، در قرآن کریم از سنت های قطعـی و حتمـی خداونـد متعـال محسـوب میشود.
٤-٢-٢- تعلق کارگفت به امری نیکو و فرح انگیز در سنت بشارت متعلق آن وعده دادن به امری خوشایند مانند بهشت برین است که در ذهن مخاطب بـه عنوان مشوقی برای اجرای دستورات گوینده از آن یاد میشود.
خداونـد در قـرآن می فرماید: «اگر خدا می خواست همۀ آنها را امت واحدی قرار می داد و به حکم اجبار هدایت مـی کـرد» (سورة مائده ، آیۀ ٤٨)؛ اما از آنجا که تکلیف تنها در صورت اختیار محقق میشود و ایـن عمـل موجـب ابطال تکلیف خواهد شد، خداوند این کار را انجام نداده است (طبرسـی، ١٣٧٢).
خداوند در این گونه آیات با استفاده از یک کارگفت اظهاری، مخـاطبین را بـه داشـتن ایمان دعوت میکند که خود دال بر کارگفتی ترغیبی است .
در پژوهش صورت گرفته ، تعداد ده آیه از آیات قرآن کـریم بـه صـورت مـوردی بـرای بررسـی کارگفـت بشارت بر مبنای دیدگاه های آستین و سرل انتخاب گردید و بر طبق بررسیهای به عمل آمـده مـیتـوان نتایج به دست آمده را در جدول شمارة (١) و به صورت زیر خلاصه کرد: ١) بشارت از طرف خداوند متعال بر مبنای دلسوزی و محبتی شکل مـیگیـرد کـه خداونـد نسـبت بـه مخاطبان خود یعنی مخلوقات دارد و با تکیه و تأکید بر عقلانیت و اختیار مخاطب بیان میشود.