Abstract:
دولتها دلایل متعدد و موجهی برای استقراض از آحاد اقتصادی نظیر
مردم» شبکه بانکی و ... دارند. استقراض به دولت این امسکان را میدهد
که در مواقع بروز شوک مخارج مصرفی و سرمایهگذاری خود را هموار؟
نماید. هموارسازی مخارج دولت افزایش رفاه جامعه را در پی دارد چراکه
وقتی دولت بتواند نسبت به تامین مخارج خود منعطف رفتار کند میتواند
تصمیمات بهتری برای افزایش رفاه جامعه اتخاذ کند واین شوکها را در
سطح کلان به اقتصاد منتقل ننماید. اما نحوه استقراض دولت از جامعه
خود مساله بسیار مهمی است. اگر همانند دولتهای موفق دنیاء استقراض از
طریق بازار بدهی دولتی و انتشار اوراق بدهی باشد بسیار مطلوب است اما اگر
شرکتهای بیمه و بازنشستگی و بانک مرکزی را قرض کند میتواند منابع
مالی اقتصاد را قفل کرده و اقتصاد را به سوی بحران پیش ببرد. بنابراین لازم
است دولت ایران که تاکنون روش استقراض مستقیم را ترجیح داده است از
تجربه دنیا درس بگیرد و بکوشد بدهیهای انباشته خود را بازارپذیر کرده و
به اوراق بدهی مبدل کند.
بازارپذیر کردن بدهیهای دولت و به تبع آن توسعه بازار اوراق بدهی
دولتی منطبق با شریعت که از نقدشوندگی و عمق کافی برخوردار باشد
موجب باز شدن قغل نقدینگی و به جریان افتادن داراییهای منجمد شده
طلبکاران از دولت» شامل پیمانکاران» شبکه بانکی و شرکتهای بیمه و
بازنشستگی میشود. علاوه بر آنء این مساله پیامدهای جانبی مثبت دیگری
مانند شفافیت و انضباطبخشی مالی دولت را نیز به همراه خواهد داشت.
توانایی دولت برای انتشار اوراق بدهی موجب میشود دولت در مواجه با
کسری بودجه به استقراض از بانک مرکزی و بانکها متوسل نشود و از این
رو ضمن آنکه استقلال بانک مرکزی در تصمیمگیری و اجرای سیاست پولی
افزایش مییابد» شبکه بانکی میتواند منابع بیشتری را در اختیار فعالیتهای
تولیدی بخش خصوصی قرار دهد. وجود بازار اوراق بدهی فعال بانک مرکزی
را قادر میسازد با خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به عملیات
بازار باز جهت مدیریت نقدینگی بپردازد. به علاوه با وثیقه قرار دادن این
اوراق در بازار بینبانکی هزینههای بانکها جهت مالی کوتاهمدت
کاهش مییاید.
ایجاد موفقیت آمیز بازار اوراق دولتی پیشنیازهایی دارد. دولت معتبر
و پایدارگ اجرای سیاستهای پولی و مالی منضیط و هماهنگ. سیستم
مالی آزاد همراه با واسطههای مالی رقابتی» داشتن نظام بانکی سالم و
توجه و دقت در اعمال سیاستهای ارزی و حساب سرمایه برخی از این
آمارها نشان میدهد اوراق بدهی دولتی تنها ۲ درصد از کل حجم
بازارهای مالی ایران را به خود اختصاص داده است*. افزایش عمق بازار بدهی
نیازمند بازار پول فعال و هماهنگی بین دولت و بانک مرکزی در انتشار اوراق,
ساختار دولتی کارآمد و معتبر در مدیریت بدهی, ایجاد تنوع در خریدارن
اوراق بدهی دولتی» تنوع ابزارهای تامین مالی و ساماندهی بدهی دولت و
اتصال بازارهای مالی ایران به بازارهای مالی جهانی است.
تاکنون از بین ابزارهای تامین مالی متنوعی که دولت میتواند از آنها
بهره بگیرد تنها ابزار اسناد خزانه اسلامی" به منظور ساماندهی بدهی دولت
به پیمانکاران مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این نوشتار به معرفی
و آسبب شناسی بازار استاد خزانه اسلامی پرداخته شده و سپس راه کارهای
شرعی انتشار صکوک بیع دین یا اجاره به منظور بازپرداخت بدهی دولت به
بانکهای دولتی بررسی خواهد شد.
راهکاری که دولت برای بازارپذیر کردن بدهی خود به پیمانکاران بخش
خصوصی مورد استفاده قرار داده ارائه اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران
طلبکار است. اسناه خزانه اسلامی اوراق بهادار با نامی است که در آن
دولت متعهد میشود مبلغ اسمی آن (یک میلیون ریال برای هر قطعه) را
در تاریخ سررسید به دارنده آن پرداخت نماید. دولت این اوراق را به منظور
سامان دادن به بخشی از بدهیهای خود بابت طرحهای تملک داراییهای
سرمایهای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار
کرده است. وجه تسمیه کلمه اسلامی در عبارت اسناد خزانه اسلامیء آن
است که بر خلاف اسناد خزانه در سایر کشورها که میتواند سند بدهی۸
صرف باشدء اسناد خزانه اسلامی باید بر مبنای بدهیهای ناشی از معاملات
واقعی اقتصادی و نه دیون صوری و غیرواقعی انتشار یابد؟.