Abstract:
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل روش تدریس منبع محور در راستای محقق نمودن اهداف آموزش عالی و نیز چگونگی ارتباط آن با اهداف و فعالیتهای کتابخانه های دانشگاهی است.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش، از نوع نظری و مروری تحلیلی است.
یافته ها: با اجرای روش تدریس منبع محور، دانشجویان منفعل وادار به انجام فعالیت شده، نقش مدرس نیز تغییر می کند و او به یک راهنما و تسهیل کننده مسیر تبدیل می شود. با اجرای این روش است که به همکاری کتابدار و مدرس بیش از پیش احساس نیاز می گردد و با تقسیم کار میان آن دو، منابع اطلاعاتی به دانشجویان شناسانده و روش استفاده از آنها آموزش داده می شود. با توجه به تغییرات سریع در همه عرصه ها به خصوص در زمینه فناوری، کتابداران می توانند با بهره گیری از مزایای روش تدریس منبع محور و نیز کسب مهارتهای لازم و به دست آوردن تجربه مورد نیاز، به عنوان ناظران پژوهشی و یا مشاوران پژوهشی در کنار استادان و دانشجویان قرار گیرند و با تلاش پیگیر خود، انگیزه بیشتری به آنان بخشند و بدین سان چرخه انجام پژوهش را روان تر نمایند.
Purpose: The purpose of this study is assessing and analyzing of resource-based teaching method if it can realize the goals of higher education. It is also assessing how such method relates to the goals and activities of the university library.
Methodology / Approach: The study is a theoretical one and also an analytical review.
Findings: Implementing resource-based teaching method، passive students are imposed to act، teacher role is also changed to a guidance. Implementing the method، it is more needed cooperation between librarian and teacher. Cooperating with each other، they can identify the library resources to the students and how to use them. Regarding rapid changes in all areas especially in technology، librarians can act as a research advisors or supervisors using resource-based teaching method benefits and achieving related skills. They can facilitate research process and help teachers and student.