Abstract:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی چالش های موجود در ارزیابی درونی گروه های علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود.
روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را 20 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران تشکیل می دهد با توجه به تعداد اندک جامعه، همگی آنها مورد پژوهش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته و به منظور تجزیه و تحلیل آنها، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد استقبال کم گروه های آموزشی به دلیل زیاد بودن ملاک ها و نشانگرهای ارزیابی درونی و استفاده کم از نتایج ارزیابی در تصمیم گیری ها، از جمله چالش های ساختاری در ارزیابی درونی این گروه هاست. نداشتن تجربه و تخصص کافی برای اجرا، و نبود ثبات مدیریتی در سطح گروه آموزشی و دانشگاه، از جمله چالش های اجرایی ارزیابی درونی بیان شده اند. همچنین، مهم ترین چالش های انگیزه ای در ارزیابی درونی گروه ها به ترتیب شامل: نبود سازو کارهای تشویقی و پاداش دهنده برای اعضای هیئت علمی و مشغله های اعضای هیئت علمی از قبیل تراکم واحدهای تدریس و فعالیت های اجرایی بود.
نتیجه گیری: ارزیابی درونی به عنوان پایه و اساس تضمین کیفیت، در گروه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی نظام مند نیست؛ لذا فعالیت های ارزیابی درونی به شائبه ظاهری بودن دچارند.
Machine summary:
با توجه به تحقیقات و تجربیات بینالمللی، نقش ارزیابی درونی در آموزشعالی میتواند شامل موارد زیر باشد: تصریح هدفهای گروههای آموزشی، ارائه تحلیل جامع و شفاف از عملکرد گروههای آموزشی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای گروه با مشارکت هیئت علمی، تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی و پاسخگویی در آموزشعالی، حمایت از بهبود مستمر کیفیت در آموزشعالی، عرضۀ آموزشعالی با کیفیت مطلوب، مبنایی مستند جهت برنامهریزی دانشگاهی، کمک به خودتنظیمی امور گروههای آموزشی و افزایش اثربخشی و کارایی نظام آموزشعالی (فرزانپور، 1387).
لذا، پرسش اصلی در این زمینه این است که چه چالشهایی فراروی ارزیابی درونی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی در الگوی اعتبارسنجی قرار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، پژوهشهای انجام شده در نظام آموزشعالی کشور را در زمینۀ شناسایی چالشها و آسیبهای ارزیابی درونی بررسی کردیم که در ادامه به تعدادی از آنها به طور خلاصه اشاره میشود.
از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی چالشهای فراروی ارزیابی درونی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران در سال 1393-1392 در ابعاد ساختاری، اجرایی و انگیزهای آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی است.
چالشهای موجود در ارزیابی درونی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی در بعد انگیزهای از دیدگاه اعضای هیئت علمی چیست؟ روششناسی پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش، روش توصیفی ـ پیمایشی برای بررسی موضوع انتخاب شد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجهگیری در این پژوهش، چالشهای موجود در ارزیابی درونی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران در ابعاد ساختاری، اجرایی و انگیزهای آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی این گروهها بررسی گردید.