Abstract:
حقوق شهروندی و حقوق بشر از طبیعیترین حقوق انسان میباشد که خداوند همزاد با او آفریده است.
امام خمینی(ره) حقوق شهروندی را هدیهای از جانب پروردگار یکتا به آفرادی میدانند که در دل
اجتماع و تحت لوای حکومت واحدی زندگی میکنند و هیچ مقام بشری از جمله حکومت یا مقامات
رسمی و... نمیتوانند افراد را از این حق طبیعی خود محروم سازند و تفاوت در نوع نژاد، جنس، زبان
و... تاثیری در کیفیت و کمیت این حقوق ندارد و همه افراد علیرغم تفاوتهای ذاتی و اکتسابی آنها
از این حقوق برخوردارند. حقوق شهروندی» حقوق سیاسی و اجتماعی، از قبیل حق آزادی، حق حیات.
حق آزادی آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید و.. میباشد. در دکترین حقوق بشری امام
خمینی(ره) که برگرفته از مبانی دینی و اسلامی است. جایگاه بسیار والایی برای نوع بشر در نظر گرفته
شده است و هر عاملی که به این جایگاه خدشه وارد سازد را مورد نکوهش قرار میدهند و در بیانات
خود حقوق بشر غرب و مدعیان آن را با عباراتی مانند: "پایمالکنندگان واقعی حقوق بشرتعدی
به بشریت توسط مدعیان حقوق بشر،حقوق بشر در غرب در خدمت ابرقدرتها" و... مورد هجمه و
انتقاد قرار دادهاند. به عقیده امام خمینی(ره) آزادی حق اولیه بشر است که در همان آغاز خلقت به او
اعطا شده است. آزادی که همواره امام از آن به نعمت بزرگ الهیء هدیه آسمانی و امانت الهی یاد
میکند امتیاز به حساب نمیآید تا دولتی آن را اعطا و یا احیانا پس بگیرد. مهمترین مصادیق مشترک
میان حقوق شهروندی و حقوق بشر از دیدگاه امام(ره) عبارت است از: حق آزادی، حق عدالت، حق بررسی تطبیقی حقوق شهروندی و حقوق بشر با تاکید بر اندیشه امام خمینی[ره]
امنیت و... . شرط ورود به حقوق شهروندی, مفروض دانستن بناهای حقوق بشری پیش ساخته است؛
یعنی حقوق شهروندی، عصاره حقوق بشر مورد نظر است و در دل کلیات حقوق بشر جا گرفته است.
Machine summary:
"در دکترین حقوق بشری امام خمینی(ره) که برگرفته از مبانی دینی و اسلامی است، جایگاه بسیار والایی برای نوع بشر در نظر گرفته شده است و هر عاملی که به این جایگاه خدشه وارد سازد را مورد نکوهش قرار میدهند و در بیانات خود حقوق بشر غرب و مدعیان آن را با عباراتی مانند: "پایمالکنندگان واقعی حقوق بشر"، "تعدی به بشریت توسط مدعیان حقوق بشر"، "حقوق بشر در غرب در خدمت ابرقدرتها" و...
Citizen از نظر اصطلاحی، مفهوم شهروندی به عنوان منزلتی اجتماعی در نگرش به جامعه مدنی (معمولی یا مدرن) تلقی میشود که به موجب آن شرایط برخورداری فرد را از حقوق و قدرت فراهم میکند که این حقوق عبارت است از: - حقوق مدنی شامل آزادی بیان و برابری در مقابل قانون؛ - حقوق سیاسی، شامل حق رأی و ایجاد تشکل سیاسی و صنفی؛ - حقوق اقتصادی در برگیرنده رفاه اقتصادی و تأمین اجتماعی (پژوهنده، 1376: 172).
حضرت امام خاستگاه حقوق بشر واقعی را فطرت الهی انسان میدانند و معتقدند به این که عظمت و قدرت خداوند، فکر احترام و رعایت حقوق ابنای بشر را در ذهن هر انسان پدید میآورد و غریزه بهرهکشی از انسانهای دیگر را در وجود او سرکوب میکند و در مقابل محروم کردن انسان از حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی شناخته شده در حقیقت منکوب کردن یکی از خواستههای فطری انسان است چون که انسان فطرتا آزاد و قابل احترام آفریده شده است (بندهقرائی، تقیزاده، 1392: 37)."