Abstract:
هنگامیکه بحث رضایتمندی گردشگران از یک جاذبه مطرح میشود، باید به مولفههای مرتبط با ارزیابی رضایتمندی توجه نمود. به هر میزان رضایت، توقعات و انتظارات گردشگران تامین شود به همان میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری محقق میشود. بر این اساس، پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که «عوامل موثر بر میزان رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی از مجموعه میراث جهانی بیستون چیست؟» با توجه به هدف پژوهش، نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق، پیمایشی - تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون تی مستقل) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران داخلی و خارجی بازدید کننده از مجموعه تاریخی بیستون هستند. تعداد نمونه لازم به علت مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 گردشگر داخلی و 384 گردشگر خارجی محاسبه شد. یافتههای پژوهش بر اساس آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی) نشان میدهد که 6 مولفه موثر بر رضایت-مندی گردشگران شامل کیفیت محیطی، کیفیت خدمات، کیفیت رفتار جامعه میزبان، کیفیت هزینه خدمات، کیفیت امنیت، کیفیت خدمات حمل و نقل است. همچنین نتایج نشان میدهد کیفیت هزینه خدمات، کیفیت محیطی و کیفیت خدمات حمل و نقل مهمترین عامل موثر در رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی است.
When discussing the level of tourists’ satisfaction in a specific destination، attention needs to be paid to indicators of satisfaction analysis. Providing needs and expectations of tourists guarantee a higher level of tourist attraction and development. The main question of this study was، “What are the main factors which affect the level of tourists’ satisfaction in Bisotoun international tourist destination?” This research is applied، and the method is descriptive analysis. Data collection was based on field observations، library research، and using questionnaires. To analyze the data، descriptive and inferential statistics، including factor analysis method and independent T Test، have been used. Statistical population of this study included national and foreign visitors of Bisotoun international tourism complex. Since the number or the statistical population was unclear، using Cochran، the numbers of required samples were specified as 384 for each group of national and international tourists. The results of the study show that six factors affect tourists’ satisfaction: quality of the environment; quality of services; quality of the host community and their behavior toward tourists; prices of the services; quality of safety; and the quality of transportation services. Results also show that prices of the services، quality of the environment، and transportation services have the highest effect on the satisfaction of the national and international tourists.
Machine summary:
یافته های پـژوهش بـر اسـاس آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی) نشان میدهد که ٦ مؤلفه مؤثر بـر رضـایت منـدی گردشـگران شامل کیفیت محیطی، کیفیت خدمات ، کیفیت رفتار جامعه میزبان ، کیفیت هزینـه خـدمات ، کیفیـت امنیت ، کیفیت خدمات حمل و نقل است .
در 2 این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر میزان رضـایت مندی گردشگران داخلی و خارجی بازدید کننده از این مجموعه تاریخی و جهانی، به منظور رونق صنعت گردشگری در این منطقه میباشد.
بررسی تفاوت معناداری رضایت مندی گردشگران داخلی و خارجی (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : یافته های تحقیق به دلیل این که متغیر وابسته در پژوهش حاضر، دو وجهی (رضایت مندی و نارضـایتی) اسـت و بایستی از طریق ترکیب نمودن متغیرهای پیش بین دست بـه پـیش بینـی بـزنیم ؛ بایـد از رگرسـیون لجستیک استفاده کنیم .
مقدار این آماره حاکی از آن اسـت کـه وضـعیت رضایت مندی گردشگران با یک دیگر متفاوت است و با توجه به متغیرهای مورد بررسـی، مـیتـوان تابعی را برای جداسازی دو گروه گردشگران داخلی و خارجی ارائه داد.
Wilk's Lambda ادامه جدول ٦ (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : یافته های تحقیق براساس نتایج تحلیل ، میتوان مدل رگرسیون لجستیک را به صورت رابطه زیر بیان کرد: (به تصویر صفحه رجوع شود) طبق این رابطه کیفیت هزینه خدمات ، کیفیت محیطی و کیفیت خـدمات حمـل ونقـل مهـم تـرین عوامل مؤثر در رضایت مندی گردشگران داخلی و خارجی میباشد.
The Issues and Implications of Escorted Shopping Tours in a Tourist Destination Region: The Case Study of Korean Package Tourists in Australia, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol 8(3), pp: 71-80.