Abstract:
در چند سال گذشته، احتمال وقوع ریسکها و رویدادها در زنجیرۀ تأمین افزایش یافته است. در نتیجه، زنجیرهها بیش از پیش نسبت به اختلالها آسیبپذیر بوده و ریسک تداوم زنجیرۀ تأمین افزایش یافته است. توانایی مدیریت کردن ریسکها و اختلالها جنبۀ مهمی است که باعث تمایز رهبران موفق کسبوکارها از دیگران میشود. در پژوهش حاضر به مفهومسازی مدلی برای مدیریت تداوم زنجیرۀ تأمین پرداخته شده است. بدین منظور، نخست با بازخوانی گستردۀ ادبیات پژوهش به شناسایی قابلیتها و استراتژیهایی که مدیریت تداوم زنجیرۀ تأمین را امکانپذیر میکند، پرداخته شده است. نتیجۀ آن رسیدن به یک مدل مفهومی اولیه است که تداوم زنجیرۀ تأمین را معادل با سه قسمت قابلیت جذب، قابلیت انطباق و قابلیت بازیابی میداند. هر یک از این موارد خود دارای زیرمجموعههایی هستند. در گام بعد، از رویکرد طراحی آگزیوماتیک فازی برای توسعه و تأیید مدل تداوم زنجیرۀ تأمین در صنعت خودرو استفاده شده است. در هر گام از توسعۀ مدل، دو آگزیوم استقلال و اطلاعات برای ارزیابی راهحلهای پیشنهادی محاسبه شده و تحلیلها تا سه سطح انجام شده است.
In the recent years, there has been an increase in the likelihood of the occurrence of the risks and unexpected events in supply chains. As a result, supply chains are more vulnerable to disruption and the risks on supply chain continuity has increased. The ability to manage risks and disruptions is one important aspect that differentiates between successful business leaders and others. This present research, therefore, attempts to present a system-wide approach to conceptualize a novel -to our knowledge- supply chain continuity management model. First, a systematic literature review was conducted to identify and explore appropriate capabilities and strategies that can be employed to improve the continuity of a supply chain. Then, a Fuzzy Axiomatic Design (FAD) approach was used to develop a supply chain continuity management model in automobile industry. In each step, independence and information axioms were used to evaluate the identified solutions.