Abstract:
بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، در شهر مشهد، سالهاست که به علت حضور میلیونی زائران در این شهر، به یکی از موضوعات اصلی شهر مشهد، تبدیل شده است. یکی از مشکلات مهم در این زمینه، جذب سرمایهگذار برای اجرای پروژههای تعریف شده در این طرح است. این پژوهش بهدنبال ارائه تحلیلی از رفتار سرمایهگذار در سطح اقتصاد خرد است و علل عدمتمایل سرمایهگذاران به مشارکت در این پروژهها و مشکلات سرمایهگذاری در این بافت، بررسی میشود. انتخاب شاخصترین مشکلات سرمایهگذاران در پروژههای اطراف حرم، با مصاحبه با کارشناسان طرح نوسازی، انجام شده و سپس طی پرسشنامهای که از حدود 60 سرمایهگذار این منطقه تکمیل گردید، به واکاوی این علل پرداخته شد و سعی گردید تا اولویت سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری، مشخص شود. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از روش «رتبهبندی خاکستری» استفاده گردید. نتایج نشان داد که سرمایهگذاران، انتخاب گزینههای ساختوساز در پروژههای «مسکونی» و سپس «تجاری» را در سایر نقاط شهر مشهد، به پروژههای «تجاری-اقامتی اطراف حرم»، ترجیح دادهاند؛ و ترتیب انتخاب آنان عبارت است از: (1) پروژههای مسکونی؛ (2) پروژههای تجاری؛ (3) پروژههای تجاری-اقامتی اطراف حرم و (4) پروژههای گردشگری و تفریحی. براساس فراوانی، مهمترین مشکلات در پروژههای مسکونی؛ جابهجایی مدیران و کارکنان مسئول و عدمثبات در پُستهای واگذار شده به افراد در ادارات، در پروژههای تجاری؛ طولانی بودن فرایند قضایی و عدمتعامل کارآمد دستگاههای اجرایی، در پروژههای اطراف حرم؛ اخذ عوارض بالای شهرداری برای پروانه و عدمهمکاری مالکین برای تملک و در پروژههای گردشگری؛ مشکلات مربوط به تغییر کاربری، میباشد.
Aim: The reconstruction of urban context in the around of holy shrine in Mashhad has become to one of the main problems of Mashhad City for many years, due to the presence of millions of pilgrims in this city. Attracting investors is one of the important problems to implement the defined investment projects in this reconstruction plan. This research seeks to provide an analysis of the investor's behavior at the microeconomic level, and the reasons for investor's reluctance to participate in these projects and investment problems in this context are examined.
Method
Interviewing to the experts of the renovation project and inventors has used for selection of the most significant problems of investors in the investment projects around the holy shrine, and the causes has looked at through a questionnaire completed by about 60 investors of this region, and attempted to prioritize capital-investors. To analyze the data from questionnaires and interviews has used the Gray Ranking method.
In researches, the black is represented, as lack of information, but the white is full of information. Therefore, the information that is either incomplete or undetermined is called Grey. Grey system is a system having incomplete information. The Grey number in Grey system shows a number with less complete information. The Grey element represents an element with incomplete information. The Grey relation is the relation with incomplete information. Three terms are the typical symbols and features for Grey system and Grey phenomenon. There are six styles for the theory of Grey system.
(1) Grey generation: in method is data processing to supplement information. It is aimed to process those complicate and tedious data to gain a clear rule that is the whitening of a sequence of numbers. (2) Grey modeling: in style done by step 1 to establish a set of Grey variation equations and Grey differential equations. (3) Grey prediction: By using the Grey model to conduct a qualitative prediction, it is called the whitening of development. (4) Grey decision: A decision is made under imperfect countermeasure and unclear situation that is called the whitening of status. (5) Grey relational analysis: quantify all influences of different factors and their relation; it is called the whitening of factor relation. (6) Grey control: Work on the data of system behavior and search any rules of behavior development to foretaste futures behavior, the prediction value can be fed back into the system in order to control the system.
This study use fourth method on Grey relational analysis, and apply to project evaluation and selection.
Finding: The results showed that investors preferred investment in the construction options in "residential" projects and then investment in "commercial" projects in other urban regions to investment in "commercial-residential buildings the around of holy shrine". The order of their choice is investment in: (1) Residential building, (2) Commercial Projects, (3) projects of commercial-residential the around of holy shrine, (4) Tourism and leisure projects.
It can be analyzed the external factors and macroeconomic policies of the country, such as monetary policy of the Central Bank, which are effective on economic stability and inflation, can be effective in making investment decisions. For example, controlling the rate of credit growth in the private sector is a monetary policy in line with the financial stability of the economy, which it effective on the investor's decision.
Conclusion
The most important problems of investing projects in the worn-out texture surrounding the shrine that has caused lack of attractiveness for investment are: "The shift of managers and responsible staff and the lack of stability in the posts assigned to individuals in the offices, long judicial process and the lack of efficient interaction of executive agencies, get high fees for licenses by municipality, and lack cooperation ownerships for owned of land and problems associated with the user change".
Machine summary:
رتبه بندي پروژه هاي سرمايه گذاري ساخت وساز شهر مشهد و بررسي مشکلات آنان به ويژه بافت فرسوده اطراف حرم مطهر (به کمک روش خاکستري ) * 1 مريم رسول زاده جواد براتي ٢* تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٧/١١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠١/١٨ چکيده بازسازي بافت پيراموني حرم مطهر، در شهر مشهد، سال هاست که به علت حضور ميليوني زائران در اين شهر، به يکي از موضوعات اصلي شهر مشهد، تبديل شده است .
هدف اصلي تحقيق حاضر، بررسي علل عدم تمايل سرمايه گذاران به انتخاب پروژه هاي اطراف حرم ميباشد، بنابراين با اين بررسي، مشکلات سرمايه گذاري در طرح بهسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم مطهر امام رضا (ع ) نيز شناسايي خواهند شد.
Grey Relational Coefficient |−∗| ()= () () (8) − براي شناسايي جامعه آماري و تعيين حجم نمونه از بين آن ، مطالعه اوليه ، انجام شد و طبق اطلاعات دريافت شده از سازمان مجري طرح ، مشخص شد که در طرح «نوسازي و بهسازي بافت پيرامون حرم مطهر رضوي (ع )»؛ مجموعا ٣١٥ طرح تجاري اقامتي تعريف شده است که از اين تعداد، ٤٠ طرح در حال اجرا با پيشرفت فيزيکي صفر تا ٩٠ درصد و ٣٠ طرح خاتمه يافته و مابقي آماده سرمايه گذاري، است (طرح و برنامه منطقه ثامن ، ١٣٩٣).