Abstract:
خودپنداره فردی به توضیح و پیشبینی واقعیت های مختلف رفتارهای مصرف کننده کمک می کند. پژوهش حاضر درصدد بوده است تا تاثیر خودپنداره گردشگران مراجعه کننده به سد چالیدره مشهد را بر تمایل آن ها به توصیه مقصد گردشگری به دیگران با وساطت متغیرهای رضایت از سفر و تجربه سفر مورد آزمون قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی گردشگران مراجعه کننده به سد چالیدره مشهد و نمونه آماری، 308 نفر از گردشگرانی هستند که به شیوه نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با بهره گیری از پرسش نامه جمع آوری گردیده و مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق با بهره گیری از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار lisrel مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که تجربه ادارک شده از سفر تسهیل گر رابطه میان خودپنداره ایده آل و رضایت از سفر گردشگران بوده و همین طور رضایت از سفر تسهیل گر رابطه میان تجربه ادراک شده از سفر و تمایل به توصیه مقصد گردشگری است. در نهایت نتایج این پژوهش می تواند موجب بهبود ادراک مدیران از رفتارهای گردشگران و زمینه ای برای سیاست گذاری در حوزه بازاریابی گردشگری باشد.
Individual self-concept explains and predicts different facets of consumer behavior. This study examined the effects of tourist self-concept on their intention to recommend destination، travel satisfaction and travel experience. The population of this study includes all tourists who were visiting Chalidarreh dam، among them 308 was selected randomly as the research sample. The data were collected by means of a questionnaire and were analyzed by structural equation modeling and LISREL software. The results show، the perception of travel experience، facilitates the relationship between ideal self-concept and travel satisfaction of tourists. Also the travel satisfaction، facilitates the relationship between perceived experience of travel and the intention to recommend tourist destination. The results of this study can improve the perception of managers which will provide a better understanding of tourist behavior and policy making in the field of tourism marketing.
Machine summary:
تحقیقات بسیار اندکی دربارة بررسی ارتباط هم زمان میان خودپنداره ، رضـایت از سـفر و تمایل گردشگران برای انتخاب یا توصیۀ مقصد سفر وجود دارد و نقش متغیرهـا و ویژگـی- های فردی چون ادراک از خود و خودپنداره بـر رفتارهـای گردشـگران کمتـر مـورد توجـه قرارگرفته است (هسنای و مارتین ، ٢٠١٢: ٤٨).
بر این اساس پژوهش حاضر در صدد است تا با بررسی تـأثیر خودپنـداره گردشـگران بر تجربۀ سفر، رضایت از سفر و تمایل گردشگران به توصیۀ مقصد گردشـگری، تسـهیل گـر فعالیت های بازاریابی و مدیریت شهری در عرصۀ توسعۀ گردشگری پایدار در این شهر باشد.
ویژگیهای جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ادامه جدول ٢ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از سویی دیگر نتایج تحلیل پرسش نامه ها بیان گر آن بود که گرچـه در کـل میـان متوسـط سطح خودپندارة واقعی و ایده آل گردشگران مراجعه کننـده بـه سـد چالیـدره مشـهد تفـاوت چندانی وجود ندارد، اما در مورد مؤلفه های جوان /پیر میان این دو متغیر تفاوت وجـود دارد.
نتایج مطالعۀ اکنسی ٤ و همکاران (٢٠٠٨) نیز بیـانگر آن است که رضایت مشتریان از کالاها و خدمات و گردشگران از مقصد گردشـگری ، بیشـتر تحت تأثیر خودباوری ایده آل است تا خودباوری واقعی ؛ درحـالی کـه در مطالعـه هسـنای و مارتین (٢٠١٢) این رابطه مورد تأیید قرار نگرفته است .
نتایج بیانگر آن بود که اگرچه فرضیه ششم تحقیق مبنی بر تأثیر مثبت تجربـه ادراک شـده از سفر بر تمایل به توصیه مقصد گردشگری با ضـریب تـأثیر ٠/٢٤ و ضـریب معنـاداری ٤/١٢ تأیید میشود، اما این رابطه با تسهیل گری رضایت گردشگران از سفر بهبود یافته و از ٠/٢٤به ٠/٣٤ ارتقا خواهد یافـت .
Self-image congruence in consumer behavior.