Abstract:
در این مقاله اثبات میشود که ترتیب آیات در سورههای قرآن موجود، به همان ترتییی است که
پیامبر(ص) تلاوت فرموده اند و این قرآن بدون کوچک ترین تغییر و جابهجایی در ترتیب آیات، به
وسیلهی نظارت، حفظ و کتابت توسط عموم مسلمانان، و همچنین با حفظ امانت داری که ایمان در دل و
روح آنان دمیده بود، سینه به نسل به نسل و دست به دست به ما رسیده است.
در ادامهی این مطلب چگونگی توقیف پیامبر(ص) در ترتیب آیات در سورهها مورد بررسی قرار میگیرد و
ثابت میشود اصل در چینش و جایگذاری آیات در سورهها، توقیف بر ترتیب نزول، و جز آن استثنای در
ترتیب نزول و به توقیف پیامبر(ص) است.
Machine summary:
واژگان کلیدی: ترتیب آیات، ترتیب نزول، جمع قرآن، توقیف و اجتهاد مقدمه در این مقاله ما به ترتیب آیات قرآن که امروز در دست ما است نگاهی دوباره داریم و میخواهیم نظریهای را طرح و اثبات کنیم که میگوید چینش و جایگذاری آیات در سورههای قرآن به هر ترتیبی که باشد «توقیفی» است و همچنین «توقیف بر ترتیب نزول» اصل میباشد و اگر خلاف آن ثابت شود، یعنی اگر آیهی برخلاف ترتیب نزول جایگذاری شده باشد، آن استثنایی در ترتیب آیات و به توقیف پیامبر(ص) است.
(همان: 207) این سخن زید و همچنین وجود کاتبان وحی (رامیار، 1369: 261تا275) که در حضور پیامبر(ص) به نوشتن وحی میپرداختند، نشان دهندهی توقیفی بودن ترتیب آیات است، چرا که وقتی کاتبان میخواهند چیزی را بنویسند باید از جای آن با خبر باشند و باید پیامبر(ص) برای آنها مشخص کرده باشد که آیات را به چه ترتیبی بنویسند و جمع آوری و دسته بندی نمایند.
3- اگر سکوت معصومین(ع) برای حفظ وحدت اسلامی بوده است، آیا اکنون دیگر نیازی به آن وحدت نیست، و ما میتوانیم و اجازه داریم مطالبی را که آنها بهخاطر حفظ وحدت اسلامی بیان نفرموده اند بیاوریم و برای درستی آن استدلال نماییم!؟ نتیجه: با توجه به رفتار و گفتار معصومین(ع) نسبت به قرآن میتوانیم بگوییم قرآنی که امروز در جوامع اسلامی وجود دارد همان قرآن زمان رسول خدا(ص) است و ترتیب آیات آن به توقیف پیامبر(ص) میباشد.
با جمع بین این روایات و دلایل توقیفی بودن ترتیب آیات، میتوانیم بگوییم اصل در چینش و جایگذاری آیات «توقیف بر ترتیب نزول» است و اگر خلاف آن در آیهای ثابت شود آن را استثنایی به حساب میآوریم که به توقیف پیامبر(ص) برخلاف ترتیب نزول جایگذاری شده است.