Abstract:
هدف تحقیق بررسی وضعیت مراکز اقامتی شهر مشهد به عنوان بزرگترین شهر گردشگری در کشور است. از این رو خدمات آن ها در ۷ شاخص حمل و نقل و دسترسی، برخورد و دانش کارکنان هتل، مکان هتل و فضاهای اطراف، امکانات و خدمات داخلی هتل، کیفیت تغذیه هتل، آموزش و امنیت و اعتماد بررسی شده است. نوع تحقیق توصیفی ـ تحلیل است و به دو صورت اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را گردشگران داخلی شهر مشهد شامل تعداد ۹۹۰۸۸۶ نفر در ۸۵۶ مرکز اقامتی تشکیل می دهند که با فرمول نمونه گیری حجم نمونه ۳۶۰ نفر تعیین شد. بنا بر نتایج تحلیل عاملی، اولین عامل رضایتمندی مربوط به متغیر دسترسی به حمل و نقل مناسب از هتل به جاذبه ها با مقدار ویژه (۰۷/۳) و دومین عامل مربوط به متغیر کیفیت تغذیه هتل با مقدار ویژه (۴/۲) است. بنا بر نتایج آزمون فرضیات نیز میان متغیرهای زمینه ای با میزان رضایت از کیفیت خدمات رابطه معناداری وجود دارد.
The aim of this study is to evaluate accommodation centers in Mashhad as the largest city for tourism in the country. Therefore، their services were investigated in seven parameters including: transportation and access، knowledge of the hotel staff، hotel location and the surrounding areas، local facilities and services in hotels، quality of hotel foods، education، security، and reliability. The study is descriptive one- analytical and documentary research has been done in two ways. The study statistical population consisted of 990،886 people in the city of Mashhad domestic tourists comprise 856 accommodation centers with a sample size of 360 was determined by sampling formula. The results of the factor analysis is the first variable factors related to satisfaction with convenient transportation access to the attractions from the hotel with a special rate (3.07) and the second variable is related to quality of hotel foods with eigenvalues (2.4). The results showed that test of assumptions between underlying variables with the satisfaction of service quality has a significant relationship.
Machine summary:
رضایت مندی ، هتل ، گردشگران داخلی ، کیفیت خدمات ، کلان شهر مشهد دانشیار دانشگاه فردوسی و مدیر گروه پژوهشی برنامه ریزی شهری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی (نویسندٔە مسئول ).
Shie ۷۰ نتایج آن برای کسب ارزش نام تجاری در یک مرکز اقامتی در طی زمان و در تدوین راهبردهای بازاریابی استفاده کنند (کیم و کیم ۱، ۲۰۰۵)؛ از این رو می توان گفت «خدمات منحصر به فرد هتل مبنایی برای انتخاب مشتریان مراکز اقامتی (گردشگران ) است » (رحیم نیا و فاطمی ، ۱۳۹۱: ۷۴).
نتایج بررسی های دعایی و همکاران (۱۳۸۸) نشان می دهد که هیچ یک از ابعاد رفتارهای شهروندی و سازمانی کارکنان هتل پارس شهر مشهد بر سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان این هتل ، تأثیر مستقیم نداشته است .
متغیر وابسته این تحقیق میزان رضایت مندی گردشگران داخلی از خدمات هتل و متغیرهای مستقل شامل متغیرهای زمینه ای (سن ، سطح سواد، جنسیت ، وضعیت تأهل ) است .
نتایج آزمون فرضیه ها نیز حاکی از آن است که میان متغیرهای زمینه ای شامل سن ، تحصیلات ، جنسیت و وضعیت تأهل با میزان رضایت مندی از کیفیت خدمات رابطۀ معناداری وجود دارد.
"An Importance-performance Analysis of HoteSelection Factors in the Hong Kong Hotel Industry: a comparison of Business andLeisure Travelers", Journal of Tourism Management, Vol. 21, PP.