Abstract:
هدف: بررسی ارزشمندترین پایگاه های اطلاعاتی پیوسته مقاله های لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی با تاکید بر پایگاه های «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی».
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4145 نفر است و حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل و کارسون، 523 نفر محاسبه شده است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح رگرسیون لجستیک استفاده شده است.
یافته ها: پایگاه های اطلاعاتی «ساینس دایرکت»، «وب. آو. ساینس» و «اشپرینگر» به ترتیب با درصدهای فراوانی 0/69 (361 انتخاب)، 8/38 (202 انتخاب) و 7/24 (129 انتخاب) ارزشمندترین پایگاه های اطلاعاتی پیوسته مقاله های لاتین برای پژوهش و مطالعه انتخاب شدند. همچنین، از بین متغیرهای بررسی شده تنها متغیرهای «سطح تحصیلات»، «دانشکده» و «درآمد» ارزشمندی پایگاه های اطلاعاتی لاتین را تحت تاثیر قرار دادند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی هزینه فراوانی برای دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی پرداخت می کنند، ضروری به نظر می رسد که به تهیه پایگاه های اطلاعاتی ارزشمند تاکید شود.
Machine summary:
ازاینرو، پژوهش حاضر مسئله ارزشمندی پایگاههای اطلاعاتی پیوستۀ مقالههای لاتین را بهعنوان معیاری برای ارزیابی آنان، از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بررسی کرده است که بهجهت مقطع تحصیلی خود بیشتر به اطلاعات روزآمد و دقیق نیازمند هستند.
یافتههای مربوط به سؤال سوم پژوهش آیا بین عوامل جمعیتشناختی و انتخاب پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر بهعنوان پایگاهی ارزشمند رابطه وجود دارد؟ چنانکه در جدول 9 نشان دادهشده است، متغیر سطح تحصیلات (دکتری) معنادار و دارای علامت مثبت است به این معنا که دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد (سطح پایه) 47/1 واحد احتمال میرود ارزشمندی بیشتری برای استفاده از پایگاه اطلاعاتی لاتین «اشپرینگر» قایل باشند.
ساینس» بهعنوان پایگاهی ارزشمند رابطه وجود دارد؟ با توجه به جدول 11، تنها متغیر دانشکده (شیمی) معنادار و دارای علامت مثبت است؛ به این معنا که دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در دانشکده شیمی هستند نسبت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی (سطح پایه) 97/0 واحد احتمال میرود ارزشمندی بیشتری برای استفاده از پایگاه اطلاعاتی لاتین «وب.
یافتههای مربوط به سؤال ششم پژوهش آیا بین عوامل جمعیتشناختی و انتخاب پایگاه اطلاعاتی «امرالد» بهعنوان پایگاهی ارزشمند رابطه وجود دارد؟ چنانکه در جدول زیر نشان دادهشده است، متغیر دانشکده علوم پایه معنادار و دارای علامت منفی است؛ به این معنا که دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در دانشکدۀ علوم پایه هستند نسبت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی (سطح پایه) 53/2 واحد احتمال میرود ارزشمندی کمتری برای استفاده از پایگاه اطلاعاتی لاتین «امرالد» قایل باشند.