Abstract:
پرورش مهارتهای تفکر انتقادی به عنوان یکی از رسالتهای مهم نظام آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با تفکر انتقادی دانشجویان علوم اجتماعی و مقایسه آن با میزان این مهارت در بین دانشجویان مددکاری اجتماعی صورت گرفت. در پژوهش حاضر از نظریههای شناختی، فراشناختی و برساختگرایی اجتماعی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته شد.
روش پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن، دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و سنجش تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب استفاده شده است. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمونهای آماری؛ ضریب همبستگی پیرسون، t مستقلو ANOVAبا بهره گیری از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها نشان میدهد که بین سطح پایگاه اقتصادی- اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین متغیرهای؛ جنسیت، سال ورود به دانشگاه، مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل دانشجویان با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان تفکر انتقادی دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی و سایر رشتههای علوم اجتماعی تفاوت معناداری به دست نیامد.
در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد که با وجوداهمیت تفکر انتقادی برای دانشجویان علوم اجتماعی و به خصوص جایگاه این مهارت برای مددکاران اجتماعی،به طور کلی توانایی دانشجوی اندر استفاده ازمهارتهای تفکر انتقادی اندک است.
Developing critical thinking skills is considered one of the important missions of the educational system. The purpose of this study was to identify the factors associated with critical thinking of students in order to identify existing gaps and provide practical solutions for improving these skills. In the present study, cognitive, metacognitive and social constructivist theories were used as a theoretical framework. The research method is survey and its statistical society includes students of all academic levels at Allameh Tabataba'i University, School of Social Sciences. The stratified sampling method was adopted. To collect information, a self-made questionnaire and the California Critical Thinking Test Form B have been used. Data were analyzed using the SPSS software, Pearson correlation coefficient, independent samples t-test and ANOVA. The findings show that there is not a significant relationship between the level of socioeconomic status and academic performance of students and their critical thinking. But there is a significant relationship between the variables: gender, year of entering university, educational level and marital status of students with their critical thinking.