Abstract:
در دهه های اخیر رشد و گسترش سریع شهرنشینی و استفاده از وسایل حمل و نقل، سبب افزایش
چشمگیر بازدید از مناطق مختلف شده است. گردشگری امروزه در مقیاس جهانی جایگاه ویژهای را به
خود اختصاص داده است. هدف این مقاله ارزیابی جامع توانمندیهای موجود شهرستان سقز با استفاده از
ارائه راهکار و راهبردهای برتر به منظور حل مسائل موجود و تقویت نقاط قوت، جلب ،SWOT مدل
مشارکت همگانی در حفظ و نگهداری جاذبههای گردشگری و بالا بردن دانش و آگاهی مردم در مورد
گردشگری در ارتباط با بهبود وضعیت زندگی جوامع محلی از طریق مشارکت آنها در اجرای طرحهای
گردشگری میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی - تحلیلی میباشد و برای ارزیابی و
استفاده شده است. که با شناسایی و SWOT تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل برنامهریزی استراتژیک
معرفی مهمترین عوامل موثر بر محیط داخلی و خارجی صنعت گردشگری شهرستان، نقاط ضعف،
قوت، تهدید و فرصتهای پیش روی منطقه مورد مطالعه مورد بررسی قرار داده شده است. نتایج پژوهش
نشان دهنده این است که استراتژیک کلی استخراج شده از ماتریس سوآت، راهبرد محافظهکارانه میباشد
که قوتها و پتانسیلهای داخلی با کمبودها و تهدیدهای بیرونی مواجه هستند و در نهایت ماتریس استخراج شده از استراتژیکهای منطقه نشان دهنده این است که راهبرد SO در اولویت کار قرار گرفته است و به ترتیب راهبردهای جانبی شامل ST, WO ,و در نهایتWTمی باشد
Machine summary:
جدول 10: ضریب نهایی نقاط و ترسیم ماتریس استراتژیک به تصویر صفحه مراجعه شود شکل 2: نمودار اولویتبندی راهبردهای استراتژیک معرفی استراتژیهای چهارگانه از تقابل نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصتها و تهدیدها در جدول SWOT استراتژیهای چهارگانه در سطح شهرستان سقز در ارتباط با گردشگری شهری به ترتیب به شرح زیر تدوین شدند: استراتژیک رقابتی/ تهاجمی SO: - بهرهگیری و برخورداری شهرستان از عناصر طبیعی متعادل جهت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری شهری در سطح استان و کشور - بهرهگیری از اماکن اقامتی و زیرساختهای ارتباطی برای گردشگران جهت جذب بیشتر گردشگران شهری - بهرهگیری از ویژگیهای طبیعی منطقه جهت رونق و گسترش اکوتوریسم - بهرهگیری از جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری درسطح ملی و بین المللی با استفاده از افزایش توجه دولت به سرمایهگذاری در بخش گردشگری شهری - توجه به قابلیتهای بالای منطقه برای جذب سرمایهگذاری در بخش گردشگری و ایجاد اشتغال در سطح شهرستان - بهرهگیری از موقعیت جغرافیایی شهرستان در ارتباط با نزدیکی به مرزهای تجاری همچون مریوان و بانه جهت خرید برای گردشگران - وجود امنیت اجتماعی، روحیه مهمان پذیری، آداب و رسوم محلی، پوشش سنتی و صنایع دستی برای بهرهگیری گردشگران از جاذبههای فرهنگی - تلاش سازمانهای مرتیط شهری برای جلب و تسهیل سفر و احساس آرامش جهت رفاه گردشگران - بهرهگیری از حفظ آثار باستانی و تاریخی به عنوان هویت ملی و شهرت تاریخی منطقه جهت بازدید گردشگران از این جاذبهها - بهرهگیری و حمایت از طرحهای گردشگری و نیروهای متخصص و با تجربه جهت رونق صنعت گردشگری در سطح شهرستان - بهرهگیری از نمایشگاههای فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و منطقهایی جهت معرفی و شناسایی جاذبههای گردشگری استراتژیهای تنوع (ST) - تنوع بخشی به فعالیتها، تأسیسات و خدمات گردشگری به منظور به کارگیری طیف گستردهایی از مسئولین جهت گسترش اماکن اقامتی - توسعه و تجهیز مسیرهای گردشگری و تدوین دفترچههای راهنما و بروشورها برای گردشگران - تنوع بخشی و توسعه برنامههای تبلیغاتی برای معرفی جاذبههای توریستی از طریق سمینارها و جشنوارهها در سطح ملی و منطقهای - بهرهگیری بهینه و هدفمند با تأکید بر توانایی های درونی و ارتقاء ظرفیت ها و نقاط قوت در جهت برنامه ریزی برای حذف یا کاهش تهدیدات بیرونی مانند، کاهش تهاجم فرهنگی، از بین بردن ضعف مدیریت در امر گردشگری شهری ـ برنامهریزی و سیاستگذاری در جهت ثبت جاذبه های توریستی (تاریخی، مذهبی و.