Abstract:
مقدمه: دانش یکی از عوامل موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. از سویی، نقش
رهبران دانشی بر هدایت و اثربخشی مدیریت دانش و تاثیری که بر عملکرد نوآورانه در سازمان دارد، حائز
اهمیت فراوان میباشد.
هدف: هدف این مقاله تحلیل نقش و اهمیت رهبران دانش در فعالیتهای دانش محور و تاثیری که بر
عملکرد نوآورانه میتواند داشته باشد، است.
مواد و روشها: پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی – هم بستگی است. روش تحقیق
حاضر توصیفی و از نظر هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان
واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بوده، که تعداد ٢٨٢ نفر ازآنها با شیوه نمونه گیری
تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردید. روش جمع آوری دادهها در این تحقیق میدانی
و ابزار آن پرسشنامه میباشد. جهت روایی ابزار تحقیق از روش روایی محتوی وتعیین پایایی از ضریب
آلفای کرونباخ استفاده گردید. در نهایت برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار 58 .8 Lisrelاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﺎرﺑﺮد داﻧﺶ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﻮآوراﻧﻪ از طریق انتقال دانش مورد تایید هستند و مدل مورد بررسی از برازش مطلوب برخوردار میباشد.
نتیجهگیری: بدین ترتیب رهبری دانش به طور مطلوب، سبب مدیریت صحیح دانش در سطح سازمان و
به دنبال آن بهبود در عملکرد نوآورانه میگردد.
Machine summary:
آزمون فرض انجام شده در اين پژوهش نشان ميدهد که رهبري دانش بر خلق دانش در دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان تاثير دارد که با توجه به مثبت بودن ضريب استاندارد (٠/٦٨) و همچنين مقدار نقش رهبران دانشي در فعاليت هاي دانش محور و عملکرد نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکي گيلان / ١١٥ معناداري(١٣/٩٧) که بزرگتر از١/٩٦ مي باشد، مورد تاييد ميباشد.
آزمون فرض انجام شده در اين پژوهش نشان ميدهد که انتقال دانش بر عملکرد نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان تاثير دارد که با توجه به مثبت بودن ضريب استاندارد(٠/٢٥) و همچنين مقدار معناداري(٢/٦٣) که بزرگتر از١/٩٦ مي باشد، مورد تاييد ميباشد.
آزمون فرض انجام شده در اين پژوهش نشان ميدهد که ذخيره دانش بر عملکرد نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان تاثير دارد که با توجه به مثبت بودن ضريب استاندارد(٠/٣٤) و همچنين مقدار معناداري(٣/٩١) که بزرگتر از١/٩٦ مي باشد، مورد تاييد ميباشد.
آزمون فرض انجام شده در اين پژوهش نشان ميدهد که کاربرد دانش بر عملکرد نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان تاثير دارد که با توجه به مثبت بودن ضريب استاندارد(٠/٢٤) و همچنين مقدار معناداري(٢/٧٥) که بزرگتر از١/٩٦ مي باشد، مورد تاييد ميباشد.
آزمون فرض انجام شده در اين پژوهش نشان ميدهد که خلق دانش بر عملکرد نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان تاثير دارد که با توجه به مثبت بودن ضريب استاندارد(٠/٢٦) و همچنين مقدار معناداري(٣/٦١) که بزرگتر از١/٩٦ مي باشد، مورد تاييد ميباشد.