Abstract:
خانواده متعالی بستر تکامل فردی و اصلاح جامعه و اسلامی بودن شرط تعالی
خانواده، و بهزیستی روانی یکی از معیارهای سنجش سلامت آن است؛ ازاینرو
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة کارآمدی خانواده اسلامی با بهزیستی
روانی دانشجویان و طلاب سامان گرفت. جامعة آماری دانشجویان و طلاب
کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و حوزههای علمیة شهر قم بود که
۱ نفر از آنان بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای انجام این
پژوهش از دو پرسشنامه «کارآمدی خانواده اسلامی» و «بهزیستی روانی ریف»
استفاده شد. دادهها توسط شاخصهای مرکزی» شاخصهای پراکندگی» ضریب
همبستگی پیرسون» رگرسیون» و با کمک نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد بین کارآمدی خانواده اسلامی
با بهزیستی روانی همبستگی مثبت معنادار 1-۰/۴۸۴ وحود دارد. میانگین
نمرi طلاب در هر دو متغیر بالاتر از دانشجویان بود. کارآمدی خانوادة طلاب
10/49 دانشحویان 9/89 و بهزیستی روانی طلاب 26/51 دانشحویان ۲۴/۹۳
بود. پیشبینی کارآمدی خانوادi آزمودنیها براساس مولفههای بهزیستی روانی
زیرمقیاسهای تسلط بر محیط و روابط مثبت با دیگران معنادار است (۰۰۰۱/p۰
=63f/،043 ) براساس خروجی تحلیل رگرسیون» این دو متغیر درمجموع ۲۴/۹
درصد از کارآمدی خانوادة آزمودنیها را پیشبینی میکنند.
Machine summary:
"نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد بین کارآمدی خانواده اسلامی با بهزیستی روانی همبستگی مثبت معنادار 484/0= r وجود دارد.
همچنان که نتایج این جدول نشان میدهد؛ پیشبینی کارآمدی خانوادة آزمودنیها براساس مؤلفههای بهزیستی روانشناختی فقط درمورد زیرمقیاسهای تسلط بر محیط و روابط مثبت با دیگران معنادار است (0001/0p≤، 043/63F=).
ضریب تأثیر این دو قیاس بهترتیب 526/0B= و 233/0=B است؛ بنابراین، با توجه به این یافتهها از بین زیرمقیاسهای بهزیستی روانشناختی تنها مؤلفههای تسلط بر محیط و روابط مثبت با دیگران، کارآمدی خانوادة طلاب و دانشجویان را پیشبینی میکند.
نتایج پژوهش حاضر با نتایج تحقیقات ربکا جویس و همکاران (2012)، بندورا و همکاران (2011)، کسرایی (1391)، کشاورز (1391) و حقیقتیان و همکاران (1390) همخوانی دارد که رابطة مثبت معنادار میان روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی، باورهای خودکارآمدی، تنظیم هیجانی و شادکامی والدین، سلامت عمومی دانشآموزان، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی، خوشبینی و سلامت روانی، مؤلفههای خودگردانی، سلامت عمومی زوجین، مهارتهای کنترل استرس و همدلی به مادران، ایمنی هیجانی و سازگاری اجتماعی، عزت نفس، و کارآمدی خانواده گزارش کردند.
بنابراین، بین کارآمدی خانواده اسلامی و بهزیستی روانشناختی، هم در مباحث نظری و هم در نتایج این پژوهش و تحقیقات گذشته، رابطه و همبستگی مثبت معنادار وجود دارد؛ ازاینرو، لازم است بهزیستی روانشناختی در دانشجویان و طلاب بهعنوان پیشبینیکنندة کارآمدی خانواده اسلامی بیشازپیش موردتوجه قرار گیرد، تا شاهد کارآمدی فردی، خانوادگی و اجتماعی بیشتر آنان باشیم.
در پایان باید خاطرنشان کرد که اگرچه نتایج تحقیق حاکی از تأثیر بهزیستی روانشناختی بر کارآمدی خانواده است، نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که پیشبینی کارآمدی خانوادة آزمودنیها براساس مؤلفههای بهزیستی روانشناختی فقط درمورد زیرمقیاسهای تسلط بر محیط و روابط مثبت با دیگران معنادار است و این دو متغیر درمجموع 9/24 درصد از کارآمدی خانواده را پیشبینی میکنند."