Abstract:
هدف: معنویت به عنوان خواست درونی انسانها باید بازتعریف شده و با تفکیک معنویتهای حقیقی از شبهمعنویتها
تبیین شود. با معنویتزدایی و ترویج عقلانیت محض و مادی گرایی» معنویت در سراشیبی بحران قرار گرفته است.
قابل توجه است که عنایت به مبانی فکری معنویتهای دینی آنها را کاملا از رقبای بدلی خود تفکیک میکند. روش
روش این تحقیق» روش تحلیلی است. با تعریف معتویت و توجه به ابعاد مختلف آن» ویژگیهای شبهمعنویت و
مژلفههای معنویت دینی بازخوانی شده است. پاققه ها تککبعدی بودن» داشتن اغراض تشکیلاتی» عدم التزام به دین»
داشتن رهبران شکستخورده و تناقض گویی جزء خصیصههای شبهمعنویتهاست. مبانی فکری معنویت دیتی؛ معرفت و
خدامحوری» عقلانیت» معادباوری» علم و عمل و ایمان است. عوامل بحرانآفرین در مقولة معنویت» شامل
معنویتزدایی» ظهور شبهمعنویتها و عدم توجه لازم به مناسک و عبادات است. نتیجه گیری: معنویت مورد نیاز بشرء
همان معنویت حاصل از آموزههای دین مبین اسلام است و گسترش این معنویت در جامعه» مستلزم آگاهیبخشی
نسبت به شبهمعنویتها مثل عرفان حلقه و کیهانی و... است که میتواند با بصیرتافزایی در این باب مفید بوده و زمینة
برونرفت از بحرانهای حاصله را فراهم کند.
Objectives: Spirituality as the humans’ inside need must be narrated again and explained through separating the true spiritualities with the pseudo ones. By removing spirituality and promoting pure rationality and objectivism، spirituality is put in crisis. It should be noted that the intellectual foundations of religious spiritualities separate them from their false rivals.
Method: The research method is analytic. By narrating the spirituality and its different aspects، the specifications of pseudo spirituality and the components of religious spirituality is reconsidered.
Results: Unidimensionality، having organizational prejudice، having no obligation to religion، having defeated leaders، and tergiversation are the qualifications of pseudo spiritualities. The intellectual foundations of religious spirituality are knowledge and being God-centered، rationality، believing in resurrection، science and applying it، and belief. In addition، components which cause crisis in spirituality are removing spirituality، the appearance of pseudo spirituality، and neglecting rituals and worshipping.
Conclusion: The spirituality required for the mankind is the spirituality coming from Islamic teachings and spreading this kind of spirituality in a society requires warning against pseudo spiritualities such as halgheh (cosmic mysticism). To reach this end، enlightening insight can be beneficial and helps to get rid of any related crises.
Machine summary:
(خسروپناه، 1392: 171) نکتۀ حائز اهمیت اینکه، همیشه در کنار معنویت حقیقی و راستین، شبهمعنویتهایی هم وجود داشتهاند که معنویت انسان را دچار بحران کردهاند؛ پس ضروری است برای شناخت معنویتهای دینی از سکولار، نخست با تأمل در منابع دینی، حوزۀ فکری و نظری این دو قسم را بررسی کنیم تا راه شناخت عملی و تفکیک کاربردی آنها هموار و راهکارهای عملی برونرفت از بحران معنویت مشخص شود.
(مصباح، 1394: 89) از جمله علل گرایش به معنویتهای نوظهور و کاذب، وجود فشارهای مدرنیته و زندگی ماشینی، از هم پاشیدگی بنیان خانواده، کمرنگ شدن روابط عاطفی افراد و انزوا و بیاعتمادی نسبت به دیگران است که منجر به بروز بیماریهای روانی و احساس نیاز شدید به تقویت بعد معنوی و روحی در انسان شده، با عدم دسترسی به معنویتهای ناب و حقیقی یا عدم شناخت صحیح از آنها، شبهمعنویتها جایگزین قسم حقیقی معنویت میشود.
در باب معنویت هم، برای شناخت صحیح از دین و معنویات توصیه شده در آن، مراجعه به عقل ضروری است؛ چرا که بدون تعقل در روشهای دستیابی به معنویت، امکان انحراف در حرکت معنوی وجود دارد و گاهی از مسیر اصلی و حقیقی خود خارج شده و معنویتهایی با مبانی غیر دینی و فقط با ظاهری موجه و مقدس جایگزین معنویتهای حقیقی میشود.