Abstract:
هدف:عنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که متضمن بالاترین سطوح زمینه های رشد شناختی، اخلاقی، عاطفی و تلاش همواره آدمی برای پاسخ دادن به چراهای زندگی است. از طرفی، تقلب دانشگاهی، نمایش غیر واقعی یک شخص از دانش فردی خویش بوده که متاسفانه در اکثر سازمانهای آموزشی و دانشگاههای جهان به عنوان مانع برجسته در کار تعلیم و ارزیابی مشهود است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش معنوی بر تقلب در دانشجویان و نقش تعدیلگر متغیر توجیه تقلب بوده است.
روش: جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران می باشند که از طریق نمونه گیری تصادفی، اطلاعات از 460 نفر جمع آوری شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، شامل هوش معنوی، تقلب و توجیه تقلب، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر منفی هوش معنوی بر تقلب در میان دانشجویان بود. همچنین نتایج نشان داد که توجیه تقلب، اثر هوش معنوی بر کاهش تقلب را تعدیل می کند.
نتیجه گیری: بر مبنای یافته های پژوهش پیشنهاد می شود کارگزاران و مدیران حوزه آموزش عالی، در ریشه یابی تقلب، تنها به دانشجویان محدود نشوند؛ بلکه با تغییر نگرش دانشجویان(ارتقای هوش معنوی) و اصلاح ساختار نظام آموزشی و ارزیابی، زمینه بروز تکنیکهای خنثی سازی و توجیه دانشجویان در رابطه با تقلب را کاهش دهند.
Spirituality is an inner need of human included of the highest growthin areas of cognitive، moral، emotional and attempt to answer the whys of life. Academic Cheating is an unrealistic showing of individual knowledge and، unfortunately، in most educational organizations and universities worldwide as the leading obstacle is evident in teaching and assessment. The aim of this study was to evaluate the effect of spiritual intelligence on Cheating and role of Neutralization as moderator variable.
Method: The method of the present study is Correlation. In this study and a sample of 460 graduate students from the University of Mazandaran were selected by random sampling. Then the participants were asked to complete the standardized questionnaires about spiritual intelligence، cheating، and neutralization.
Results: Spiritual intelligence had negative effect on the cheating. The results showed that this relationship was moderated by Neutralization.
Conclusion: The research findings recommended to policy makers and Managers in the higher education sector that Understanding the causal of cheatingare is not limited only to students but this issue needs a change in the attitudes of students (Promotion of spiritual intelligence) and reforming the education and assessment system ، to reduce students' neutralization attitude about cheating
Machine summary:
"همچنین Spiritual Intelligence Emmons Hanefar Murdock Anderman در این پژوهش نقش تعدیلگر توجیه تقلب که برگرفته از نظریۀ خنثیسازی است، در رابطۀ بین هوش معنوی و تقلب دانشجویان بررسی شده است.
بنابر این، با توجه به نقش عوامل درونی در کاهش تقلب و همچنین مفهوم هوش معنوی، فرضیۀ اول این پژوهش به صورت ذیل ارائه شده است: فرضیۀ اول: هوش معنوی رابطه منفی و معناداری با تقلب دانشجویان دارد.
(علیخواه و همکاران، 1393) با توجه به کارکرد تکنیکهای توجیه، فرضیۀ دوم این پژوهش به صورت ذیل ارائه شده است: فرضیۀ 2: توجیه تقلب، رابطۀ میان هوش معنوی و تقلب را تعدیل میکند.
با توجه به این یافتۀ پژوهش و بر مبنای راهکارهای ارتقای هوش معنوی که در مبانی نظری مطرح شدند، برای ارتقای ابعاد هوش معنوی به کارگزاران بخش آموش عالی و همچنین متولیان حوزههای فرهنگی در دانشگاه پیشنهاد میشود که به جای برخورد صرفا تخلفاتی با پدیدۀ تقلب، با پرورش و احیای تفکر انتقادی در میان دانشجویان نسبت به این موضوع، زمینههای کسب معرفت و آگاهی آنها نسبت به پیامدهای مخرب تقلب بر فرد و جامعه را فراهم آورند.
اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با موضوع نیز در دو بخش تغییر نگرش دانشجویان(فرهنگی)؛ مانند آگاهی دادن نسبت به پیامدهای تقلب، درونی کردن ارزشها و پایبندی به اصول اخلاقی، ایجاد انگیزه و رغبت هر چه بیشتر دانشجویان برای فراگیری دروس است که در این بخش میتوان به خوبی از هوش معنوی برای تغییر نگرش دانشجویان بهره برد و بخش دوم؛ اقداماتی برای اصلاح ساختاری نظام آموزشی و ارزیابی میباشد تا زمینۀ بروز تکنیکهای خنثیسازی و توجیه در دانشجویان در رابطه با تقلب ایجاد نشود."