Abstract:
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی سطح سرمایه اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه رگرسیونی آن با سرمایه روان شناختی بوده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. 375 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات، از طریق دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998) و سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران(2007) صورت گرفت. اعتبار پرسشنامه سرمایه اجتماعی(84/ 0) و سرمایه روان شناختی(88/ 0) از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، ANOVA و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها: سطح سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در دانشگاه آزاد به ترتیب متوسط و ضعیف ارزیابی شد. همچنین رابطه مثبت و معناداری(79/ 0) بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی مشاهده شد(001/ 0=p). ابعاد شناختی، ارتباطی و ساختاری سرمایه اجتماعی به ترتیب بالاترین تاثیر رگرسیونی را روی سرمایه روان شناختی داشتند و همگی پیش بینی کننده های معناداری برای سرمایه روان شناختی دانشگاه آزاد بودند(001/ 0>p). علاوه بر این، تمامی شاخصهای سنجش برازش مدل، حاکی از توانایی بالای مدل نهایی پژوهش در اندازه گیری متغیرهای پژوهش بود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه سطح سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد متوسط ارزیابی شد و همه ابعاد سرمایه اجتماعی پیش بینی کننده های معنادار سرمایه روان شناختی بودند؛ لذا ارتقای سطح سرمایه اجتماعی به ویژه از بعد شناختی، سبب ارتقا و تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد خواهد شد.
Objectives: The study aimed to assess the level of social capital in the Islamic Azad University and its relation with psychological capital.
Method: The present study is an applied research correlated with a descriptive research project. There were 375 employees of Azad University who were selected randomly as the sample. In order to collect the data، the researcher has used Nahapiet and Ghoshal questionnaire (1998) as well as Luthans et al questionnaire (2007). By applying Cronbach’s alpha method، the validity of social capital (0/84) and psychological capital (88/0) was calculated. Data analysis was performed with Pearson correlation، multiple linear Resresion، ANOVA as well as structural equation modeling in the SPSS software.
Results: The level of “social capital” and “psychological capital” in Azad University was evaluated by “average” and “poor”. It is noteworthy to mention that a significant and positive correlation (0/79) was observed between social capital and psychological capital (p=0/001). The cognitive، communicational and structural dimensions of social capital had respectively the highest regression effect on psychological capital and all of them were predictor for the psychological capital of Azad University (P < 0/001). In addition، all indicators of the model، showed the potency of the final model in the research in measuring the variables of the study.
Conclusion: Considering the point that the level of the social capital of Azad University was evaluated as average and all aspects of social capital were significant predictors of psychological capital، the improvement of the social capital level، mainly the cognitive dimension، will be resulted to the promotion of the related organization، Azad University .
Machine summary:
"جدول 1: نتایج آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرهای سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ روانشناختی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون تی تکنمونهای برای ابعاد «سرمایۀ اجتماعی»، نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین بعد شناختی سرمایۀ اجتماعی دانشگاه آزاد و میانگین فرضی جامعه(3) وجود دارد(015/0=p).
(جدول 2) جدول 2: نتایج آزمون تی تکنمونهای برای ابعاد سرمایۀ اجتماعی و متغیر تعالی سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین همۀ ابعاد سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول 6: ضرایب رگرسیونی برای تعیین میزان تأثیر متغیرهای پیشبین بر متغیر ملاک (رجوع شود به تصویر صفحه) در بخش دیگر نتایج، تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل (همان گونه که در شکل 2 مشاهده میشود) نشان داد که بعد شناختی با 6/83 درصد، بعد ارتباطی با 6/78 درصد و بعد ساختاری با 4/69 درصد، به ترتیب بالاترین سهم را در سرمایۀ اجتماعی دانشگاه آزاد دارند.
لذا به مسئولان امر پیشنهاد میشود با توسعۀ راههای مشارکت عمومی، انجام فعالیتهای مشترک با همکاران، استفادۀ مشترک از منابع و منافع، ترویج فرهنگ کار گروهی، توسعۀ فرهنگ دینی و معنوی، اشتراک و تبادل دانش و اطلاعات در بین کارکنان، اعمال مدیریت مشارکتی، اجازه انجام کارها با مشارکتهای برونسازمانی، ارج نهادن به اصول اخلاقی، پایبندی به عدالت و تعهد سازمانی، تیمسازی حل تعارض، ارتقای روحیۀ کار گروهی و تعامل اجتماعی، گامهایی مؤثر در غنی شدن بیش از پیش سرمایۀ اجتماعی دانشگاه آزاد بردارند."