Abstract:
زیارت بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به گردشگری مذهبی را دربر میگیرد. پژوهش حاضر، با اتخاذرویکرد کیفی به توصیف چگونگی معنایابی زنان در گردشگری مذهبی می پردازد، در چارچوب مفهومی نگاهی به گردشگری وجودی کوهن انداخته شدهاست؛ از روش مردمنگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. تکنیک گردآوری دادهها مشاهده مشارکتی و مصاحبههای نیمه ساختیافته بود ومشارکتکنندگان با نمونهگیری هدفمند انتحاب و یافتهها از طریق تحلیل موضوعی تحلیل شدهاند، جامعه مطالعه شده گردشگران زن بقاع متبرکه شهر شیراز بودند که از طریق مصاحبه عمیق با 30نفر، داده ها جمعآوری شد. یافتهها حاکی از این میباشند که سفر زیارتی علاوه بر اینکه سفری بیرونی است، میتواند سفری درونی باشد و موجب برقراری تعاملات فردی، میان فردی و فرا مادی و اتصال ونزدیکی فیزیکی و قلبی در فضایی مملو از عاطفه دینی و فارغ از هرگونه تعلق و روزمرگی گردد که در نهایت منجر به معنا یابی وجستجوی خود حقیقی میگردد.زیارت بیان کننده جستجویای روحانی ـ وجودی به سوی نیرویی ماورایی است؛ بنابراین به زائر کمک میکند که به چشماندازی درونی دست پیدا کند وبه سفری فراتر از زمان ومکان برود.درواقع چنین سفری برای زنان فرصتی مغتنم است که ا زکارهای روزمره جداشوندوبه کنکاشی عمیق بپردازدتاگمشده های درونی خودرابیابند.
Tourism links people of different faiths and cultures together. Pilgrimage encompasses an important part of activities related to the religious tourism. What makes tourist to follow the path, travel, suffer and welcoming the risk is internal tension. This study adopted a qualitative approach to describing how women Find meaning in religious tourism. The conceptual framework, tourists Cohen has been used; the ethnographic method was used for operations. Data collection techniques was participant observation and semi-structured interviews and Practitioners elected by purposeful sampling and findings were analyzed through thematic analysis. Research community, tourism women were holy shrines in Shiraz Through in-depth interviews with 30 patients, data were collected. These findings suggest that in addition to travel outside pilgrimage, can be a spiritual journey And resulted in personal interaction between the individual and the metaphysical and the physical proximity and heart connection in an atmosphere of religious emotion and be free from any accrued and routine Which ultimately led to the search for the true meaning and the finding.Pilgrimage expresses the search for the existential cleric towards the supreme power. Pilgrimage thus helps the pilgrim to achieve inner perspective and go on a journey beyond time and space.Indeed, such a journey is an opportunity for women to separate from everyday life and to engage in deep exploration to find their own lost ones.
Machine summary:
یافتهها حاکی از این است که سفر زیارتی علاوهبراینکه سفری بیرونی است، میتواند سفری درونی باشد و موجب برقراری تعاملات فردی، میانفردی، و فرامادی و اتصال و نزدیکی فیزیکی و قلبی در فضایی مملو از عاطفة دینی و فارغ از هرگونه تعلق و روزمرگی شود که درنهایت به معنایابی و جستوجوی خود حقیقی منجر میشود.
این گروه افراد زیادی را شامل میشوند و تعداد آنان در دنیای پرتحرک درحال افزایش است؛ افرادی که بهدلایل واقعی قادر به حرکت مداوم بهسوی کانون انتخابی خود نیستند، اما در دو دنیا زندگی میکنند: دنیای زندگی روزانة آنان که در آن سرگرمیهای مفیدی را دنبال میکنند، اما برای آنان فاقد معنا و مفهوم عمیقتری است و دنیای کانون انتخابیشان که در سفرهای دورهای آن را ترک میکنند تا ارزش معنوی بیابند.
3. پیشینة تجربی شفیعا و محمدی (1396) در مطالعهای با عنوان «ارائة الگوی تجربة معنوی گردشگران زن از هیتچهایک» (Hitchhicking) به مطالعة معنویت میپردازند و بیان میکنند که گروههای اجتماعی زنان در سالهای اخیر علاقة خود را به سفرهای پرمخاطرة هیتچهایک نشان دادهاند و ابراز کردهاند که معنویت خاص این سفرها آنها را به تجربة مجدد این ریسک سوق داده است.
موسوی و همکاران در مطالعهای با عنوان «بررسی نقش امامزادگان در توسعة گردشگری زیارتی (مطالعة موردی: حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع)» بیان میکنند که گردشگران برای زیارت اماکن، آثار، یادمانهای مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، آموزش و گذراندن اوقات فراغت به مکانها و مراکز مذهبی سفر میکنند.