Abstract:
هدف: پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است که برنامه آموزشی رشته مدیریت کارآفرینی در ایران، در مقایسه با برنامه های درسی این رشته در دانشگاههای برتر جهان تا چه اندازه از قابلیتهای لازم برخوردار است و تا چه اندازه می تواند پاسخگوی شرایط موجود اقتصادی در کشور و در عرصه رقابت جهانی باشد و نیازمند چه تغییراتی به منظور بهبود است.
روش: بهینه کاوی و بازنگری دروس و سرفصلهای آموزشی در 12 مورد از دانشگاههای برتر جهان و مقایسه آنها با ایران، جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، انجام مصاحبه های باز از اساتید گروه بازرگانی- کارآفرینی دانشگاه تهران و استفاده از روش دلفی و تحلیل محتوا.
یافته ها: در این مقاله که حاصل پروژه انجام شده در دانشگاه تهران با عنوان «بازنگری برنامه درسی دانشجویان رشته مدیریت کارآفرینی- گرایش کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی» است، تلاش شده برنامه درسی جدیدی با در نظر گرفتن سرفصلها و تعداد واحدهای متناسب با نیازهای آموزشی و شرایط جامعه ارائه شود. در برنامه درسی پیشنهادی، علاوه بر به روز بودن و مطابقت با دانشگاههای برتر جهان، به تناسب محتوا با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور عزیزمان نیز توجه شده است.
نتیجه گیری: برنامه درسی پیشنهادی اصلاح شده برای رشته مدیریت کارآفرینی- کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی، محتوای پیشنهادی کلیه دروس، منابع و شیوه تدریس بر مبنای الگوبرداری از دانشگاههای معتبر، از نتایج پژوهش حاضر است.
Objectives: In the recent decades، because of the fast cultural، economical and industrial changes and the need of our country to promote wisdom –based structures and making value of knowledge، and the importance of entrepreneur’s position in economical growth and social evaluation’s trends، it seems that studying about entrepreneurship and training people with the abilities and skills of launching a good business، and localization of The titles and content of the courses according to the national needs، mark as the main tasks of the universities، So that in this research we review the courses and headlines of the "entrepreneurship - small businesses" undergraduate curriculum which for the first time was established in management faculty of Tehran university.
Method: The paper is based on the reviewing twelve of the best universities in entrepreneurship in the world and compares the syllabuses and contents of different courses with universities in Iran، questionnaire survey/analysis and open interviews with masters and students of Tehran University and using content analysis and Delphi method.
Results: In this research that comes from a project which has been done in Tehran University with the subject of “Reviewing the undergraduate entrepreneurship curriculum with the professional orientation to the Small Business Management” we have tried to prepare a new undergraduate curriculum for whom studying in this field.
Conclusion: In this survey according to the education needs and society conditions and paying special attention to the Islamic and Iranian culture، a new curriculum with the new courses، contents، references& ways of teaching in compare whit the best universities of the world has been recommended.
Machine summary:
یافتهها: در این مقاله که حاصل پروژه انجام شده در دانشگاه تهران با عنوان «بازنگری برنامه درسی دانشجویان رشته مدیریت کارآفرینی- گرایش کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی» است، تلاش شده برنامۀ درسی جدیدی با در نظر گرفتن سرفصلها و تعداد واحدهای متناسب با نیازهای آموزشی و شرایط جامعه ارائه شود.
نتیجه گیری: برنامۀ درسی پیشنهادی اصلاح شده برای رشتۀ مدیریت کارآفرینی- کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی، محتوای پیشنهادی کلیۀ دروس، منابع و شیوۀ تدریس بر مبنای الگوبرداری از دانشگاههای معتبر، از نتایج پژوهش حاضر است.
برای دستیابی به گویههای پایا و معتبر، با مطالعه و بررسی دروس تدریس شده رشتۀ مدیریت کارآفرینی- کسب و کارهای کوچک در مقطع کارشناسی در 12 دانشگاه برتر جهان در سال 2011 و مقایسۀ آنها با برنامۀ درسی مورد تدریس در ایران، ابتدا پرسشنامهها روی یک نمونۀ 25 نفری اجرا و نظرات آنها راجع به نحوۀ اجرای تحقیق، حذف و اضافه یا تغییر در رابطه با دروس، محتوا و سرفصلها و منابع مورد تدریس، میزان رضایت آنها از اجرای این پروژه و نیز ضرورت اجرای آن دریافت شده و سؤالات مبهم حذف شد.
در نهایت نیز با توجه به اتفاق نظر حاصل از دیدگاههای اساتید و ارزیابی نتایج به دست آمده از تحلیل پرسشنامههای جامعۀ آماری اول، اقدام به طراحی برنامه درسی جدیدی با سرفصلها و منابع به روز شده و متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه در مقطع کارشناسی برای تدریس رشتۀ مدیریت کارآفرینی- گرایش کسب و کارهای کوچک شد.