Abstract:
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر احساس گناه و نشخوار فکری دانشجویان افسرده بود.
روش: پژوهش حاضر به روش آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل با 40 نفر از دانشجویان افسرده ای که به مرکز مشاوره رجوع کردند انجام شد. تشخیص توسط روان پزشک انجام شد و مبتلایان به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. کسانی که در آزمون افسردگی بک نمرات بالاتر از ٢٠ داشتند وارد پژوهش شدند و از پرسشنامه احساس گناه شومر و پرسشنامه نشخوار فکری نولن و همکاران، برای بررسی شدت علایم و به دست آمدن خط پایه استفاده شد. متغیر مستقل (درمان شناختی- رفتاری) طی 12 جلسه بر گروه آزمایش ارائه شد و مجدد هر سه پرسشنامه از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته و میانگین و انحراف استانداردها مقایسه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد نمرات دانشجویان در گروه آزمایشی در هر سه پرسشنامه(افسردگی بک، احساس گناه، نشخوار فکری) کاهش معنادار داشته است.
نتیجه گیری: روان درمانی به روش شناختی- رفتاری بر کاهش علایم احساس گناه و نشخوار فکری مبتلایان به افسردگی مفید و اثربخش است.
Objectives: The main aim of the present research is to study the effect of
education of family & population lesson on attitudes of female
students towards life. Method: This is a quasi-experimental
research and pre- and post test design has been used to reach the
goals. Statistical population is female undergraduates (5067
students) of Valiasr University of Rafsenjan in first semester of
academic year 2015-2016. The sample size is estimated by Cochran
formula (356 students). They responded to the questionnaire of
attitude towards life. Concerning the score lower than 56 in pretest,
500 students were qualified to do the research. Post-test was
conducted after 14 educational sessions. Data were analyzed
descriptively and inferentially. Results: There was a significant
difference between pre and post test results regarding mean scores
of subscale of framework and Fulfillment and total index.
Conclusion: Approperiate content and correct edcation are
important factors affecting change of attitudes and views of people
especially when such content is included in university syllabus
pervasively and systematcally. Content of science of family &
population affects significantly students’ attitudes towards life.
Machine summary:
بستر این معنا و مفهوم جز در سایۀ آموزشهای لازم فراهم نمیشود و از آنجا که خانواده از نهادهای مهم و اساسی جامعۀ انسانی است و سلامت آن، نقش در خور توجهی در سلامت فرد و جامعه دارد و معنا و مفهوم زندگی از آنجا آغاز میشود؛ باید تدابیری اندیشیده شود تا راهنمای مناسبی برای همسریابی، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، کنار آمدن با چالشها و...
Eerchi Gibson&Parker Battista&Almond Weltbild Mosak&Maniacci محققان به این نتیجه رسیدند که روشهای مداخلهای که منجر به تغییر شیوۀ زندگی شود، میتوانند بر فردیت و یگانگی هر فرد، شیوۀ رویارویی او با مشکلات، باورهای او دربارۀ خود، مشکلات زندگی و نگرش کلی او به زندگی تأثیر بگذارند(آنسباچر و آنسباچر، 1 1956).
نویسندگان این مقاله نیز با توجه به اهداف درس دانش خانواده و جمعیت، محتوای کتاب را به عنوان عامل مداخلهگر، برای بررسی تأثیراتش بر نگرش به زندگی دانشجویان بررسی کردهاند.
بعد از 14 جلسه آموزش درس دانش خانواده و جمعیت، مجددا این دانشجویان به پرسشنامۀ نگرش به زندگی پاسخ دادند.
در نتیجه میتوان گفت آموزش دانش خانواده بر بهبود نگرش به زندگی دانشجویان تأثیر دارد.
همچنین با توجه به محاسبات انجام شده در جدول 5، آموزش دانش خانواده بر بهبود نگرش دانشجویان به زندگی در زیرمقیاسهای چارچوب و تکمیل، تأثیر دارد(001/0> P).
و) بحث و نتیجهگیری یافتههای تحقیق در بررسی فرضیۀ اول نشان میدهد که بین میانگین نمرات شاخص نگرش به زندگی قبل از آموزش و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود دارد.
این یافتهها نشاندهندۀ تأثیر معنادار محتوای درس دانش خانواده بر میزان نگرش به زندگی دانشجویان است.