Abstract:
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای
کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی
نووری سازمانی است.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را ۵۱۷ نفر از
کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل
میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده
۳ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد که فقط ۲۳۰ پرسشنامه توسط پاسخدهندگان
بهدست آمد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهشی از سه پرسشنامة استاندارد؛
راهبردهای مدیریت دانش از نیکولاس و کاردان، نوآوری سازمانی از گارسیا مورالس
و همکاران» عملکرد سازمانی از سو استفاده شد و با استفاده از نرمافزار 5۳88 و
15[ به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد.
یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن بود که راهبردهای مدیریت
دانش (راهبرد کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر نوآوری و عملکرد سازمانی تاثیر
مثبت و معنیداری دارد. نوآوری سازمانی نیز بهطور مستقیم و معنیداری بر عملکرد
سازمانی تاثیر دارد. همچنین تتایج بیانگر تایید اثر میانجیگری متغیر نوآوری
سازمانی در تبیین تاثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی درادارات
ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میباشد.
Purpose: The main purpose this study is to investigate the effect knowledg management strategies (codification & personalization strategies) on organizational performance through role of mediator orgazniational innovation.
Methodology: Statistical population of this study is of emplooyes departments of national company of south oil areas، that with using table krejcie and Morgan and sampling method random، were chosen. In total، questionnaires distribute and number questionnaires were collected from the respondents. In order to measure the research variables was used of three standard questionnaires، knowledge management from Nicolas and cardan، organizational innovation from Garcia Morales et al، and organizational performance from Hsu. Data analysis on two levels: Descriptive and inferential statistics with using statistical software spss and lisrrl was done.
Finding: Research findings show that knowledg management strategies (codification & personalization strategies) have positive and significant effect on innovation and organizational performance. Organizational innovation has positive and significant effect on organizational performance. Also organizational innovation mediates effect of knowledg management strategies on organizational performance.