Abstract:
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی ارتباط روشهای تربیتی والدین با خود تاب آوری در دانش آموزان
٩٦ می باشد. با توجه به ماهیت موضوع، این تحقیق - مقطع متوسطه شهرستان زاهدان در سال تحصیلی ٩٧ در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل ١٠١٢ نفر از دانش آموزان
مقطع متوسطه شهرستان زاهدان می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ٢٧٨ نفر برآورد گردید و
به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان آزمودنی ها انتخاب شدند، بدین
ترتیب که ابتدا مدارس مورد نظر مشخص شده، یعنی تعداد ٨ مدرسه ( ٤ مدرسه دخترانه و ٤ مدرسه پسرانه) انتخاب و از هر مدرسه ٢ کلاس و از هر کلاس ١٧ نفر دانش آموز به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی به انجام رسید. در سطح توصیفی به میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش پرداخته و در سطح استنباطی برای پاسخگویی به سوالات پژوهش از استفاده شد. ابزار پژوهش T آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و همچنین آزمون شامل پرسشنامه شیوه های فرزندپروری و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون می باشد که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار هستند. نتایج پژوهش نشان داد که بین شیوه های تربیتی با خودتاب آوری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین مشخص شد که مولفه های شیوه های تربیتی قادر به پیش بینی میزان تاب آوری در دانش آموزان هستند.
Machine summary:
com چکيده هدف از انجام تحقيق حاضر، بررسي ارتباط روشهاي تربيتي والدين با خود تاب آوري در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زاهدان در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ مي باشد.
واژه هايکليدي: شيوه هاي تربيتي، شيوه مقتدرانه ، سهل گيرانه ، مستبدانه ، خودتاب آوري ١٣٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه يکي از مهمترين و موثرترين دوران زندگي آدمي که در آن شخصيت فرد پايه ريزي شده و شکل ميگيرد؛ دوران کودکي است امروزه اين حقيقت انکارناپذير به اثبات رسيده است که کودکان در سنين پايين فقط به توجه مراقبت جسماني نياز ندارند؛ بلکه اين توجه و تربيت بايد همه ابعاد وجودي آنها شامل رشد اجتماعي؛ عاطفي؛ شخصيتي و هوشي را در برگيرد.
١٣٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * فرضيه هاي تحقيق : با مولفه هاي فرزندپروري، ميزان تاب آوري در دانش آموزان قابل پيش بيني است .
جدول ٣: نتايج تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان مولفه هاي فرزندپروري والدين بر تاب آوري دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود)همان گونه که در جدول نشان داده شده است بيشترين مقدار ضريب رگرسيون مربوط به مولفه منطقي ٢٧/٦٦ ميباشد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه اول اين است که مولفه هاي فرزندپروري والدين قادر به پيش بيني تاب آوري دانش آموزان ميباشند.
60 relationship of religious attitudes, optimism and attachment styles with marital satisfaction in married male students of Shahid Chamran University.