Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری تاب آوری تحصیلی در رابطه بین ابعاد الگوی ارتباطی
خانواده و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه بود. بدین منظور ٢٩١ نفر از دانش
٩٢ با استفاده از روش نمونه گیری - آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی ٩٣
تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه الگوهای ارتباطی
خانواده، پرسشنامه تاب آوری تحصیلی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. داده های پژوهش با
استفاده از روش رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ( ١)
جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبین منفی و معنادار و جهت گیری هم نوایی خانواده پیشبین مثبت و
معنادار اضطراب امتحان فرزندان است. ( ٢) جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبین مثبت و معنادار
تاب آوری تحصیلی و جهت گیری همنوایی پیشبین منفی آن است. ( ٣) جهت گیری گفت و شنود خانواده
پیشبین مثبت و معنادار جهت گیری خوش بینانه فرزندان است. ( ٤) تاب آوری تحصیلی و خوشبینی در رابطه
بین جهت گیری گفت و شنود خانواده و اضطراب امتحان فرزندان نقش میانجی کامل ایفا میکنند. ( ٥)
تاب آوری تحصیلی و خوشبینی در رابطه بین جهت گیری هم نوایی خانواده و اضطراب امتحان فرزندان
نقش میانجی سهمی ایفا میکنند.
Machine summary:
kbari٤٧ چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه گري تاب آوري تحصيلي در رابطه بين ابعاد الگوي ارتباطي خانواده و اضطراب امتحان در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه بود.
لذا اين پژوهش به دنبال آن است تا با بررسي نقش واسطه اي تاب آوري تحصيلي و خوشبيني در رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده و اضطراب امتحان ، خلأ پژوهشي موجود در مطالعات قبلي را در قالب مدل ميانجي زير مورد توجه قرار دهد.
ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار١: مدل پيشنهادي پژوهش : نقش واسطه اي تاب آوري تحصيلي و خوشبيني در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و اضطراب امتحان با توجه به آنچه گفته شد فرضيه هاي پژوهش عبارتند از: ــ جهت گيري همنوايي پيش بين مثبت و جهت گيري گفت و شنود پيش بين منفي اضطراب امتحان فرزندان است .
١٢٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * جدول ٣: رگرسيون تاب آوري تحصيلي و خوشبيني روي ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده (مرحله دوم ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج مندرج در جدول ٣، مشاهده ميشود که متغيرهاي پيش بين جهت گيري گفت و شنود و جهت گيري همنوايي خانواده ، اثر معناداري بر تاب آوري تحصيلي (٠٠٠١>P، ٢٠٢٣=F) و خوشبيني (٠٠٠١>P، ٢٠٢٣=F) دانش آموزان داشته اند.
مقايسه ضرايب مرحله اول و مرحله سوم جهتگيري همنوايي، حکايت از کاهش يافتن اين ضريب دارد اما از آنجا که معناداري خود را حفظ نموده است بنابر اين ، تاب آوري تحصيلي و خوشبيني در رابطه بين جهت گيري همنوايي و اضطراب امتحان دانش آموزان ، نقش متغير ميانجي سهمي ايفا نموده اند.