Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی های شخصیت در دانش آموزان دختر نخبه و عادی دوره متوسطه
دوم شهر قائمشهر در استان مازندران انجام گرفته است. در این مطالعه روش پژوهش از نوع علی –
مقایسهای و جامعه آماری مورد پژوهش کلیه دانش آموزان دختر در این مقطع می باشند، نمونه شامل ١٠٠
دانش آموز دختر که ٥٠ دانش آموز برتر (رتبه های اول تا سوم کلاس) و ٥٠ دانش آموز عادی به روش
نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گرده آوری داده ها، از آزمون شخصیتی نئو استفاده گردید و
احراز رتبه های اول تا سوم ملاک نخبگی در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی
استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگی های شخصیتی روان نژندی و وجدانی بودن در دانش اموزان
نخبه و عادی متفاوت است. اما در ویژگی های برونگرایی، گشودگی و موافق بودن بین دو گروه تفاوت
معنی داری مشاهده نشد. نتایج حاصله می تواند به برنامه ریزان آموزشی در آگاه سازی از عوامل اثرگذار و
نقش آنها به خصوص شخصیت یادگیرندگان و سازگار کردن محتوا و روشهای اموزشی با ویژگی های
درون فردی دانش آموزان کمک نماید.
Machine summary:
از سوي ديگر عوامل موثر بر يادگيري و پيشرفت تحصيلي بسيار گسترده و وسيع مي باشند و شناسايي اين عوامل در رفع مشکلات و ناسارييهاي موجود در سيستم آموزشي مهم است شخصيت نيز احتمالا حدود و مرزهايي براي يادگيري ايجاد مي کند در ارتباط با تفاوت هاي فردي يادگيرندگان در زمينه ويژگيهاي شخصيتي و نحوه يادگيري آنان پژوهش گران اظهار داشته اند که افراد براي ورود به اجتماع و رويارويي با موقعيت ها و افراد مختلف به ابزارهايي مانند ساختارهاي رواني و ويژگيهاي شخصيتي مجهز هستند ابزارهايي که با عوامل مختلفي مثل خانواده ، اجتماع و همسالان و.
موضوع عملکرد تحصيلي و عواملي که احتمالا آن را تحت تأثير قرار مي دهند، از ديرباز مورد توجه روان شناسان و مربيان تعليم و تربيت بوده بررسي رابطه بين نخبگي و نوع شخصيت در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم تحصيلي / ١٠٧ است .
جدول ١: ويژگيهاي افراد نخبه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي رابطه بين نخبگي و نوع شخصيت در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم تحصيلي / ١٠٩ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ١١٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * ٢ -پيشينه تحقيق در خصوص ويژگي هاي شخصيتي و عملکرد تحصيلي تحقيقاتي صورت گرفته از جمله : بارتون و نلسون (٢٠٠٦) در بررسي رابطه بين ويژگي هاي شخصيتي و سبک هاي يادگيري به اين نتيجه رسيدند که ويژگي شخصيتي عقلاني بودن پيش بيني کننده مناسبي براي رويکرد يادگيري عميق است .