Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کاربست نرم افزارهای آموزشی درس ریاضی بر پیشرفت تحصیلی و
خلاقیت دانش آموزان پایه ششم انجام شده است. کاربرد رسانههای دیجیتال ایجاد انگیزه ی درونی است
در حالی که آموزش و پرورش سنتی متکی بر انگیزه های بیرونی است، با توجه به افزایش روز افزون
رسانه های دیجیتال و استفاده آسان و در دسترس آن، این پژوهش به تاثیرآموزش به کمک نرم افزارهای
آموزشی در خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی پایه ششم شهرستان بهشهر در سال تحصیلی ١٣٩٧
- ١٣٩٦ پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع
طرح گروه کنترل نابرابر است. جامعه آماری آن شامل ٣١٤٤ نفر دانش آموزان پایه ششم شهرستان بهشهر و نمونه آماری آن بر اساس مطالعه موردی دو دبستان دخترانه و دو دبستان پسرانه (به تعداد ١٥٠ دانش آموز) که دارای ابزارهای پژوهش بودند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات روش های کتابخانه ای و آزمون
سنجش خلاقیت تورنس و آزمون محقق ساخته در درس ریاضی میباشد که روایی و اعتبار آزمون ریاضی
توسط کارشناسان سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش تایید شده است. نتایج حاصله از اجرای
آزمون نشان میدهد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی موجب افزایش خلاقیت می شود اما در تاثیر نرم
افزارها بر پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری ملاحظه نشده است.
Machine summary:
ايران چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تأثير کاربست نرم افزارهاي آموزشي درس رياضي بر پيشرفت تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان پايه ششم انجام شده است .
کاربرد رسانه هاي ديجيتال ايجاد انگيزه ي دروني است در حالي که آموزش و پرورش سنتي متکي بر انگيزه هاي بيروني است ، با توجه به افزايش روز افزون رسانه هاي ديجيتال و استفاده آسان و در دسترس آن ، اين پژوهش به تاثيرآموزش به کمک نرم افزارهاي آموزشي در خلاقيت و پيشرفت تحصيلي درس رياضي پايه ششم شهرستان بهشهر در سال تحصيلي ١٣٩٧- ١٣٩٦ پرداخته است .
در چند سال اخير با توجه به پيشرفت تکنولوژي نوين آموزشي، نرم افزار هاي آموزشي دروس مختلف با تاييد کارشناسان دفتر تکنولوژي وزارت آموزش و پرورش به عنوان ابزار کمک آموزشي در اختيار ٩٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * معلمان ، اوليا و دانش آموزان قرار گرفته است .
جامعه آماري به تفکيک جنسيت (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاثير نرم افزارهاي آموزشي رياضي بر خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه ششم / ٩٧ از آن جا که جهت استفاده از نرم افزارهاي آموزشي نياز به رايانه ، نرم افزار و مربيان آموزش ديده ميباشد، از بين کليه مدارس به صورت مطالعه موردي ١ کلاس پسرانه و ١ کلاس دخترانه که داراي ابزارهاي پژوهش فوق ميباشند انتخاب و در گروه آزمايش قرار ميگيرند، گروه کنترل شامل ١ کلاس پسرانه و يک کلاس دخترانه که از اين تکنولوژي بي بهره اند، انتخاب شده اند.