Abstract:
موسسات مالی و اعتباری به عنوان یک نهاد مالی غیر بانکی، موسساتی هستند که به عنوان واسطه وجوه در بازارهای مالی به فعالیت می پردازند. خدمات آنها در بسیاری از زمینه ها شبیه خدمات ارائه شده توسط بانک ها می باشد. نوع خدمات، درجه آزادی و گستردگی فعالیت آنها در تمام کشورها یکسان نبوده و تابع شرایط و قوانین خاص هر کشور است و می تواند عملکرد بانکها را تحت تاثیرقرار دهد. در پژوهش که از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و از روش تحلیل محتوا استفاده شدهاست. نتایج این پژوهش بیانگر این نکته است که تنوع خدمات، نرخ سود پرداختی ، روشهای بازاریابی و دیدگاه مشتریان همگی بر پایداری منابع بانک تاثیر دارد.
Machine summary:
"بند اول : اهداف و اشتغالات الف) ماده 1 اساسنامه صندوق بین المللی پول اهداف این مؤسسه را بشرح زیر تعیین نموده است: - تشویق به گسترش همکاری پولی بین المللی و فراهم کردن سازکاری برای مشورت و همکاری در مورد مسائل پولی بین المللی از طریق یک مؤسسه دائمی - تسهیل گسترش و رشد موزون تجارت بین المللی و در نتیجه مشارکت برای حصول اهداف اولیه سیاست اقتصادی یعنی اعتلا و حفظ سطح اشتغال و درآمد واقعی و توسعه منابع تولیدی کلیه دولتهای عضو - تشویق ثبات ارزی، حفظ ترتیبات منظم ارزی میان دولتهای عضو و پرهیز از رقابت در کاهش دادن نرخ ارزها - کمک به ایجاد یک نظام چند جانبه پرداخت ها در زمینه معاملات جاری فیمابین دولتهای عضو و همچنین حذف محدودیتهای ارزی که مانع توسعه تجارت جهانی می شوند.
ج- ویژگی ها: گرچه بهنظر می رسد در معاملات غیر ربوی بانکها نقش تاجر و طرف تجاری را ایفا مینمایند ولی عملا با ضوابط و دستورالعملهای صادره خصیصه "واسطه وجوه بودن" بانکها حفظ گردیده و از مبادرت مستقیم بانکها به عملیات تجاری و بازرگانی جلوگیری شده است، لذا با توجه قانون عملیات بانکی بدون ربا اهم ویژگیهای نظام اعتباری جدید عبارتند از: 1- تخصیص بخشی تسهیلات اعطایی 2- تعدیل فرهنگ وثیقه 3- بازگشت روان و بدون وقفه پول و سرمایه 4- هدایت، کنترل و نظارت بر مصرف تسهیلات 5- سودآوری مطلوب و کاهش ریسک سرمایهگذاری 6- احتمال کمتر بودن زیان در بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری ربوی 7- توزیع درآمد بانکها در گستره وسیعی از قشرهای جامعه بند چهارم : مؤسسات تخصصی ملل متحد در قلمرو اقتصادی این مؤسسات بخش قابل توجهی از فعالیتهای اقتصادی بینالمللی را پوشش می دهند."