Abstract:
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر اثر پیگمالیون به معلمان، بر خودپنداره و رضایت از مدرسه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری املا بود. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی(پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل) بود. جام عه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی93-1392 بودند که از میان آنها 30 دانش آموز با اختلال یادگیری املا به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند(15 دانش آموز در گروه آزمایش و 15 دانش آموز در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده، پرسشنامه های خودپنداره، رضایت از زندگی، آزمون اختلال املا و آزمون هوشی وکسلر بود. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS 23 در دو سطح توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل کواریانس چندمتغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخش بودن روش درمانی پیگمالیون بر خودچنداره و رضایت از مدرسه دانش آموزان بود(001/0
Machine summary:
Fletcher, Lyon, Fuchs & Barnes 2.
معلم از عوامل اصلی مربوط به مدرسه اسـت ، معلمان به عنوان مجریان آموزشی نقشی مؤثر در کیفیت یادگیری دانش آموزان دارند، آن هـا بـا تصحیح نگرش های ناکارآمد نسـبت بـه دانـش آمـوزان دارای نـاتوانی هـای یـادگیری و بهبـود مهارت های ارتباطی و نگرشی نسبت به توانایی های بالقوه هـر یـک از آن هـا عـاملی مـؤثر در جهت تقویت خودپنداره و بهبود نگرش منفی دانش آموز نسـبت بـه توانـایی هـای شخصـی و تکالیف مربوط به مدرسه هستند، در واقع معلمان با جلـوگیری از تلقـین خودپنـدارة منفـی در دانش آموزان و حذف چهرة نامطلوب بعضی از مدارس می توانند درصدد ایجاد تغییراتی مثبـت در دانش آمـوزان باشـند، معلمـان بـا ایجـاد نگـرش سـطح بـالا و مثبـت در خـود نسـبت بـه توانمندی های دانش آموزان مانع از شگل گیری پدیدة گلم (اثـر انتظـار منفـی فـرد بـر عملکـرد خویش ) شده و براساس یافته های متعدد باعث افـزایش سـطح عملکـرد دانـش آمـوز خواهنـد شد(کلاسن ١، ٢٠١٠).
Construction and standardization of Learning Disabilities Spelling Diagnosis Test in 2, 3 and 4 grades primary school students in Isfahan city [MA thesis].
Effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (work memory and attention) and academic achievement of students with learning disabilities.