Abstract:
ایجاد بسترهایی برای دانش، علاوه بر فراهم آوردن ارزشهای اقتصادی برای سازمانها، منجر به رشد اقتصادی و فنی جامعه میشود. ازآنجاکه به بازار رساندن یک محصول میتواند تضمینکننده موفقیت و بقای سازمانها باشد، تجاریسازی بهعنوان یک عامل حیاتی مطرح شده است. این موضوع در صنایع با فناوری برتر از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند همکاری فناورانه است. هدف از این پژوهش تحلیل و اولویتبندی راهبردهای همکاری فناورانه در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. برای این منظور ابتدا راهبردهای همکاری فناورانه، راهبردهای تجاریسازی و مجموعه عوامل تأثیرگذار در انتخاب راهبردهای همکاری فناورانه با مرور ادبیات شناسایی شد. در مرحله بعد با نظر خبرگان این پژوهشگاه، فصل مشترک دو حوزه همکاری فناورانه و تجاریسازی فناوری تعیین و فهرست راهبردهای همکاری فناورانهای استخراج شد که در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی کاربرد دارند و چهارچوب تحلیل شبکهای تحقیق تبیین شد. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه بوده که توسط 21 خبره تکمیل شده است. با توجه به وجود همپوشانی بین عوامل، از فرایند تحلیل شبکهای فازی ، برای اولویتبندی راهبردها استفاده شده است. بهمنظور کاهش تعداد سؤالات در این روش، راهبردهای استخراج شده از یک سو و عوامل مؤثر در تجاریسازی، بهطور جداگانه با نظر خبرگان اولویتبندی شدند تا تعداد مؤلفهها برای ورود به فرایند تحلیل شبکهای فازی کاهش یابد. خبرگان، تمام متخصصان حوزه تحقیق و توسعه و تجاریسازی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که 21 نفرند. نتایج نشان داد راهبردهایی همچون شبکهسازی، تحقیق و توسعه مشارکتی و استخدام کارکنان فنی و علمی دارای بیشترین اولویت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. نتایج این تحقیق، هم از نظر روش و هم از نظر کاربرد میتواند در سایر مراکز پژوهشی دولتی مشابه، استفاده شود.
Machine summary:
تجزیه و تحلیل راهبردهای مناسب همکاریهای فناورانه در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای فازی (مورد مطالعه: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) ( تاریخ دریافت: 24/11/94 تاریخ پذیرش: 20/05/1395 ) حسین افتخاری<FootNote No="13" Text="- کارشناسارشد مدیریت فناوری، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران: Hossein_aftekhary@yahoo.
این موضوع در صنایع با فناوری برتر از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات<FootNote No="16" Text=" Information and Communications Technology (ICT)"/> نیازمند همکاری فناورانه است.
هدف از این پژوهش تحلیل و اولویتبندی راهبردهای همکاری فناورانه در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
مقاله با مرور مبانی نظری و ادبیات پژوهش آغاز میشود؛ سپس روش تحقیق و الگوی شبکهای برای نحوه اولویتبندی راهبردهای همکاری با توجه به عوامل مؤثر در تجاریسازی استخراج میشود و در انتها، یافتهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نیز بحث و نتیجهگیری ارائه خواهد شد.
بهمنظور جمعآوری دادهها برای شناسایی مهمترین عوامل در جهت انتخاب راهبرد مناسب و همچنین مهمترین راهبردهای همکاری فناورانه در حوزه ICT، در مجموع 21 پرسشنامه میان متخصصان این حوزه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پخش شد.
با توجه به آنچه بیان شد، در این پژوهش تلاش شد عوامل کلیدی تأثیرگذار در انتخاب روش همکاری فناورانه که در راستای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب هستند، شناسایی و ارائه شوند.
منگ و لی<FootNote No="42" Text=" Meng &amp;amp; Li"/> (2002) سرمایهگذاری مشترک را بهعنوان یکی از راهبردهای مهم در زمینه همکاری فناورانه در حوزه ICT در کشور چین عنوان و بیان کردند که استفاده از این راهبرد موجب افزایش سهم بازار دو طرف میشود [35].