Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ مداخلههای مربیمحور و والدینمحور بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان هفت تا 10 سال با اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 84 کودک دختر و پسر از هشت مدرسه ابتدایی مناطق چهار، هشت و 13 تهران که توسط پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، به صورت تصادفی در سه گروه مداخلۀ مربیمحور، مداخلۀ والدینمحور و کنترل قرار گرفته و دو گروه تجربی به مدت 12 هفته، 36 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه، مهارتهای مربوطه را تمرین کردند. تمامی شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله توسط مجموعه ارزیابی حرکتی کودکان- نسخۀ دوم مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل نتایج با آزمونهای مانکوا و آنکوا مشخص ساخت هر دو گروه تجربی به شکل معناداری در نمرۀ کل رشد حرکتی (05/0p≤) و مؤلفههای آن (چالاکی دستان، تعادل، هدفگیری و دریافت) نسبت به گروه کنترل نمرۀ بهتری داشتند (017/0p≤) و البته گروه مربیمحور در مؤلفۀ هدفگیری و دریافت نسبت به گروه والدینمحور عملکرد بهتری داشت (05/0p≤) که به تأثیر مثبت محیط گروهی اشاره میکند. به طور خلاصه، هرچند هر دو مداخله به بهبود رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی کمک می-کنند، اما مداخلۀ مربیمحور در برخی عوامل رشد مهارتهای حرکتی فواید بیشتری دارد.
Machine summary:
استاديار پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي ، تهران، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر، مقايسة مداخله هاي مربي محور و والدين محور بر رشد مهارت هاي حرکتي کودکان ٧ تا ١٠ سال با اختلال هماهنگي رشدي بود.
تعداد ٨٤ کودک دختر و پسر از هشت مدرسة ابتدايي مناطق ٤، ٨ و ١٣ تهران که توسط پرسشنامة اختلال هماهنگي رشدي داراي اختلال تشخيص داده شده بودند، به صورت تصادفي در سه گروه مداخلة مربي محور، مداخلة والدين محور و کنترل قرار گرفتند و دو گروه تجربي به مدت ١٢ هفته ، ٣٦ جلسه ، هر جلسه ٤٥ دقيقه ، مهارت هاي مربوط را تمرين کردند.
علاوه بر موارد مذکور که بیانگر ضرورت اجرای پژوهش حاضر و سودمندی مقایسۀ تأثیر مداخلات مربی محور و مداخلات والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است ، به ضعف - های روش شناختی مطالعات پیشین از جمله ، نبود گروه کنترل ، حجم نمونه کم و مدت زمان کم مداخلات نیز باید اشاره کرد.
The impact of Wii Fit intervention on dynamic balance control in children with probable Developmental Coordination Disorder and balance problems.
Effects of group-based versus individual-based exercise training on motor performance in children with developmental coordination disorder: A randomized controlled pilot study.
The effect of a group motor skills programme on the participation and movement ability of children with developmental coordination disorder (Master's thesis, University College Dublin.
Effects of motor skill intervention on developmental coordination disorder: A meta-analysis.