Abstract:
زمین خوردن و سقوط از شایعترین و جدیترین مشکلات دوران سالمندی است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری آموزشی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند بود. به همین منظور، از میان زنان سالمند 60 تا 80 سال ساکن در سرای سالمندان شهرستان قزوین، 45 نفر که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند و بعد از پیشآزمون، بصورت تصادفی به سه گروه خودگفتاری آموزشی با توجه درونی، خودگفتاری آموزشی با توجه بیرونی و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل بدون خودگفتاری، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی، طی پنج جلسه به تمرین مهارتهای تعادلی پرداختند و در پایان جلسه پنجم از هر سه گروه، با استفاده از آزمونهای تعادل ایستا (لک لک) و تعادل پویا (برخاستن و راه رفتن زماندار)، پسآزمون بعمل آمد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط نشان داد که هر دو گروه خودگفتاری نسبت به گروه کنترل در تعادل ایستا بطور معناداری عملکرد بهتری نشان دادند این در حالیست که مداخلات خودگفتاری با هر دو نوع کانون توجه، تفاوت معناداری را در تعادل پویای سالمندان موجب نگردید(05/0 P≥). بطور کلی با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت، خودگفتاری با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و درونی میتواند به عنوان یک راهکار شناختی برای بهبود تعادل ایستای سالمندان در نظر گرفته شود.
Machine summary:
نتایج حاصل از تحلیل واریانس مرکب نشان داد که هـر دو گـروه خودگفتـاری نسـبت بـه گـروه کنترل در تعادل ایستا به طور معناداری عملکرد بهتری نشان دادند، این در حالی است که مداخلات خودگفتاری با هر دو نوع کانون توجه ، تفاوت معناداری را در تعادل پویای سالمندان موجب نشد (٠٠٥≤P).
به طور کلی با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت ، خودگفتاری با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و درونی می تواند به عنـوان یـک راهکـار شـناختی برای بهبود تعادل ایستای سالمندان در نظر گرفته شود.
نتایج نشان داد که راهبرد خودگفتاری به صورت کانون توجه بیرونی و درونی بر تعادل ایستای سالمندان اثر معناداری داشت که این مزیت در رابطه با کانون توجه بيروني نسبت به کانون توجه دروني بيشتر بود.
به طور کلی پژوهش های اندکی در این حیطه انجام گرفته است ، اما با توجه به یافته های تحقیق حاضر مبنی بر تأثیر مثبت خودگفتاری بر اجرای تکالیف تعادلی ایستا می توان نتیجه گرفت که خودگفتاری به عنوان یک راهبرد مهم شناختی برای بهبود و پیشرفت اجرا، موجب اجرای تکلیف تعادل ایستا می شود.
The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education.
[The effect of difficult task and instruction of focus attention on balance task performance (In Persian)].
[The effect of instructional self-talk frequency on older adultsconduction of motor performance Ahwaz city(In Persian)].
[The Effect of Focus of Attention - Self talk on Balance of Women with Multiple Sclerosis(In Persian)].