Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان و مدیران دانشگاه رازی
کرمانشاه بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش توصیفی- همبستگی بود.
جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارمندان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه شامل 200 نفر (مرد و زن)
بودند که در سال 1393 در این سازمان اشتغال داشتند و نمونه گیری به صورت سرشماری کامل انجام شد.
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه های یادگیری سازمانی واتکینز و مارزیک و استاندارد
تعهد سازمانی آلن و مایر بوده است. روایی ابزار پژوهش بهصورت روایی محتوایی صورت گرفته است. برای
آزمون پایایی هر دو پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ برآورد شده است که این مقدار برای پرسشنامه ی
یادگیری سازمانی 0/89 و برای پرسشنامه ی تعهد سازمانی 0/91 به دست آمده است.تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss از روش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی رابطه معنیداری وجود داشت. بین ابعاد عاطفی و مستمر تعهد سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد همچنین بین بعد مهارتهای فردی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود نداشت. ولی بین دیگر ابعاد یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنی دار وجود داشت. با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود که برنامه هایی در زمینه بهبود شیوه های یادگیری سازمانی جهت افزایش تعهد سازمانی کارکنان تدوین و طراحی شود.
Machine summary:
"Baker (١٣٩١) در پژوهشی به بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که تعهد سازمانی کارکنان احساس رضایت ، تعلق ، وابستگی و دل بستگی آن ها به سازمان ، عملکرد شغلی مطلوب تر، کاهش خروج کارکنان از سازمان ، رفتار اجتماعی فعال ، عدم غیبت از کار، نوع دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و همچنین موفقیت های مالی و افزایش اثربخشی و بهره وری سازمان را به همراه دارد.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده میتوان چنین استنباط کرد که بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی، از آزمون معنیداری ضریب همبستگی r پیرسون استفاده شده است .
مهم ترین نتایج تعهد کارکنان به سازمان که بر روی عملکرد سازمان نیز مؤثرند عبارت اند از :افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان ، افزایش ماندگاری کارکنان در سازمان ، احساس رضایت ، تعلق ، وابستگی و دل بستگی کارکنان به سازمان ، عملکرد شغلی مطلوب تر آن ها، کاهش خروج کارکنان از سازمان ، رفتار اجتماعی فعال ، عدم غیبت از کار، نوع دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و همچنین موفقیت های مالی سازمانی و افزایش اثربخشی و بهره وری سازمان که این نتایج درنهایت موجب تعالی و کسب اهداف سازمانی شده و جامعه را از منفعت سازمان و تلاش کارکنان بهره مند می کند ازآنجاییکه تعین هویت فرد از طریق سازمان زمانی رخ می دهد که ارزش های فردی با ارزش های سازمانی سازگار باشد، پیشنهاد می شود سازمان ارزش ها و انتظارات خود را به طور مکتوب یا شفاهی در اختیار کارکنان قرار دهد تا کارکنان خود را با این ارزش ها سازگار کنند و به احساس غرور ناشی از تعین هویت با سازمان دست یابند."