Abstract:
مقاله ی حاضر، به شناسایی قابلیتهای مدیریت طرح در فضای نوآوری باز میپردازد. هنگامیکه سازمانها برای اجرای طرحها و پروژههای خود از راهبرد نوآوری باز و استفاده از شبکه و توانمندیهای خارج از سازمان استفاده مینمایند، لازم است برای مدیریت طرح-ها، قابلیتهایی را کسب و یا برخی از قابلیتهای موجود را تقویت نمایند تا بتوانند از طریق شبکه و نوآری باز موفقیت بیشتری را در طرحهای توسعهی محصول جدید کسب نمایند. بدون دستیابی به این قابلیتها، این شرایط جدید اثر منفی بر عملکرد و موفقیت خواهد داشت. در این مقاله، نظریهپردازی دادهبنیاد، برای شناسایی قابلیتهای جامع و مانع مدیریت طرح، مورد استفاده قرار گرفته است و از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمعآوری اطلاعات در صنعت فضایی و صنایع وابسته، پیمانکاران و نهادها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، تحلیل تم، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انجام شده است. تعداد هشت قابلیت، بهعنوان مهمترین قابلیتهای شناسایی شده در این مطالعه که بر موفقیت طرحهای توسعهی محصول جدید در فضای نوآوری باز موثرند، عبارتاند از: مدیریت یکپارچگی و تغییرات؛ شکست، تعریف و تحویلگیری کار؛ مدیریت دانش و فنآوری؛ تدوین استراتژی مناسب همکاری و برونسپاری؛ مدیریت قرارداد و دعاوی؛ مدیریت شبکه؛ بودجهبندی و تامین بهموقع منابع مالی و مدیریت ارتباطات. قابلیتهای ذکر شده، قابلیتهایی هستند که علاوه بر قابلیتهای عمومی مورد نیاز، برای مدیریت طرحهای توسعهی محصول، جدید بوده و بایستی این قابلیتها در فضای نوآوری باز، توسعه و تقویت شوند و لازم است از آنها برای تکمیل قابلیتهای مورد نیاز صنعت فضایی کشور، با رویکرد نوآوری باز، استفاده شود.
Machine summary:
قابلیت های ذکر شده ، قابلیت هایی هستند که علاوه بر قابلیت های عمـومی مـورد نیـاز، بـرای مـدیریت طـرح هـای توسـعه ی محصول ، جدید بوده و بایستی این قابلیت ها در فضای نوآوری باز، توسعه و تقویت شوند و لازم است از آن ها برای تکمیـل قابلیـت هـای مورد نیاز صنعت فضایی کشور، با رویکرد نوآوری باز، استفاده شود.
بنابراین ، در این پژوهش ، به دنبال شناسایی قابلیت هایی هستیم که برای مدیریت موفق طرح های توسعه ی محصولات جدید در فضای نوآوری باز در صنعت فضایی ایران مورد نیازند.
بر این اساس ، سوال اصلی این پژوهش که با استفاده از روش این است که "قابلیت های مدیریت طرح موثر بر عملکرد توسعه ی محصولات جدید در فضای نوآوری باز در صنعت فضایی کشور، کدام اند؟" در این پژوهش ، به منظور شناسایی قابلیت های مدیریت طرح در سطح طرح ها و پروژه های سازمان فضایی ، از روش پژوهش کیفی و نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شده است .
این پژوهش ، به دنبال شناسایی قابلیت هایی بود که برای مدیریت طرح های توسعه ی محصولات جدید در فضای نوآوری باز و همکاری با شبکه در سازمان فضایی کشور، مورد نیاز است .
برخی دیگر از قابلیت ها، مواردی هستند که لازم است از آن ها برای تکمیل قابلیت های مورد نیاز صنعت فضایی کشور، با رویکرد نوآوری باز، استفاده شود و باید برنامه ریزی مناسبی برای توسعه و ایجاد آن ها در سطح طرح و پروژه ها انجام شود.
Open innovation capabilities: insights from a historical case study; French Air Force Academy (EOAA); Management of Defence Organisations Research Team.
A capability-based framework for open innovation: complementing absorptive capacity, Journal of Management Studies, 46:8.