Abstract:
با وجود توسعه شایسته سوابق علمی و تجربی مدیریت دانش، همچنان تعداد زیادی از سازمانها و صنایع، در عملیاتی ساختن موفق و یا بهرهبرداری اثربخش آن ناکام ماندهاند. از جمله مهمترین نواقص و کمبودهای روششناسی، ترجمان نامناسب از ابعاد کلیدی مدیریت دانش و نبود یک رویکرد کلگرای کمی و کیفی در سنجش مدیریت دانش سازمانی است. این مقاله به دنبال سنجش مدیریت دانش سازمانی با رویکرد جایزه جهانی MAKEدر محیط فازی است. در این راستا با مرور مبانی نظری جایزه جهانیMAKE و با بهرهگیری از خبرگی مدیران و کارشناسان دانشکار سازمانی در قالب روش تاپسیس فازی به سنجش معیارهای مدیریت دانش سازمانی پرداخته شد. نتایج حاصل از مطالعه موردی مقاله حاضر، گواه این مهم است که روششناسی پیشنهادی سنجش مدیریت دانش سازمانی، میزان انحراف از هدف کمی پیشبینی مورد نظر در هر معیار و در نهایت شاخص مدیریت دانش سازمانی را تحلیل و تصمیمسازیهای مورد نیاز را برای کنترل رفتاری و محتوایی و تصمیمگیری راهبردی در اختیار قرار میدهد.
Machine summary:
از این رو در زمینه الگوهای بلوغ مدیریت دانش ، تحقیقات متعددی صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به الگوی بلوغ 1- Farida Hasanali 2- Siemieniuch & Sinclair 3- Taylor & Wright 4- Holt شرکت زیمنس [٣٨]، الگوی KPQM [٣٩]، الگوی KMCA [٤٠]، الگوی بلوغ دانش مشاوره [٤١]، الگوی بلوغ Klimko [٤٢]، الگوی بلوغ Vision [٤٣]، الگوی بلوغ IKM٥٣ شرکت تاتا هند [٤٤]، الگوی KM٣ [٤٥] و الگوی بلوغ STEPS [٤٦] اشاره کرد.
(جدول ٥) جدول ٥ - طبقه بندی میانگین اهمیت داده شده به مولفه ها و اهداف راهبردی توسط خبرگان هلدینگ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از نهایی شدن معیارها در قالب جایزه سازمان برتر مدیریت دانشی، سه گروه از ارزیابان مدیریت دانش (D١: ارزیاب ارشد سطح سازمان هلدینگ موردمطالعه ، D٢: ارزیاب موسسه مشاور به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در راهبری و مشاوره موضوعات مدیریت دانش و D٣: ارزیاب یکی از سازمان های مشابه در حوزه های فعالیتی هلدینگ موردمطالعه ) با رویکرد شباهت به گزینه ایده آل فازی (FTOPSIS) اقدام به سنجش راهبردی مدیریت دانش سازمانی در شرکت های تابعه هلدینگ مورد مطالعه (A١: شرکت فعال در صنعت روغن ،A٢: شرکت فعال در صنعت قند وA٣: شرکت فعال در صنعت محصولات لبنی) کردند که نتیجه تحلیل ها درباره معیار اصلی، توسعه توان مندیهای دانشکاران سازمان از طریق راهبری مدیریت ارشد (P٥-P١) مندرج در جدول (١)، به صورت نمونه نشان داده شده است .