Abstract:
بروز تغییرات پیش بینی نشده در محیط کنونی کسب و کار به دلیل نیازهای متغیر مشتریان، منجر به توجه سازمان ها به مفهوم چابکی به عنوان یک ویژگی اساسی برای ادامه حیات و رقابت آنها در بازارهای متلاطم شده است. از سوی دیگر، چابکی یک سازمان به چابکی رنجیره تامین آن بستگی دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی متغیرهای فرآیندی زنجیره ی تامین و توزیع چابک و به کارگیری آنها در یک رویکرد ترکیبی از مفاهیم و الگوهای کلاسیک چابکی و رویکرد مدلسازی تفسیریساختاری می باشد. بر این اساس، این متغیرها به منظور تعیین روابط بین آنها و دست یابی به یک مدل مفهومی جدید جهت بهبود زنجیره ی تامین و توزیع چابک در صنعت پخش، ساختار دهی شده اند. در مجموع 23 فاکتور فرآیندی اصلی شناسایی شده و در قالب مدل کلاسیک چابکی، طبقه بندی شدند. روابط بین متغیرها و سطوح مدل، توسط رویکرد الگوسازی تفسیری ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
طراحی الگوی زنجیره تامین و توزیع چابک با رویکردی تلفیقی از مفاهیم کلاسیک چابکی و الگوسازی تفسیری ـ ساختاری : نگاهی فرایندی به چابکی سازمانی (مورد مطالعه : صنعت پخش ) (تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٩/٠٨، تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٠٣/١) محمد آقایی ١ ـ حمیدرضا خسروانیان ٢ ـ علیرضا غضایری 3 چکیده بروز تغییرات پیش بینی نشده در محیط کنونی کسب و کار، به دلیل نیازهای متغیر مشتریان ، منجر به توجه سازمان ها به مفهوم چابکی به عنوان یک ویژگی اساسی برای ادامه حیات و رقابت آنها در بازارهای متلاطم شده است .
هدف از این پژوهش ، شناسایی متغیرهای فرآیندی زنجیره تامین و توزیع چابک و به کارگیری آنها در یک رویکرد ترکیبی از مفاهیم و الگوهای کلاسیک چابکی و رویکرد الگو سازی تفسیری- ساختاری میباشد.
بر این اساس ، این متغیرها به منظور تعیین روابط بین آنها و دست یابی به یک الگو مفهومی جدید، به منظور بهبود زنجیره تامین و توزیع چابک در صنعت پخش ، ساختاردهی شده اند.
Supply Chain Operations Reference( SCOR) model مفاهیم چابکی و تعیین نیازمندیهای چابکی، ارزیابی موقعیت کنونی و تعیین قابلیت های مورد نیاز برای چابک گشتن طراحی شده است .
همان طور که در الگو نهایی تحقیق و ســـایر تحقیق های انجام شـده در این زمینه نشان داده شده است ، همه اجزای زنجیره تامین باید در راستای اهدافی مشخص و مشترک با یکدیگر هماهنگ باشند و سعی در چابک سازی آنها گردد، تا با بهبود این قابلیت ها، قابلیت پاسـخ گویی سـیستم به نیازهای متغیر بازار بهبود یابد و در نهایت به سیستمی قابل رقابت با بازار دست یافت .