Abstract:
تحقیق حاضر با عنوان «نقش برنامه های توسعه صادرات بر ارتقای عملکرد صادرات بنگاه ها» بخشی از یک گزارش پژوهشی است که درصدد سنجش اثرات مستقیم و غیر مستقیم برنامه های توسعه صادرات-که توسط دولت وضع می شود- و عوامل محیطی درونی و بیرونی بر عملکرد صادراتی بنگاه ها است. در این مقاله، پس از مرور الگوها، سوابق و ادبیات مرتبط، الگو مفهومی تحقیق تهیه و سپس با استفاده از نظرات خبرگان اصلاح و نهایی گردید. برای آزمون الگو مفهومی نیز از دو رویکرد روش شناختی کمی و کیفی بهره گرفته شد. بطوری که در رویکرد کیفی از روش مصاحبه عمقی از خبرگان دانشگاهی و اجرایی کشور و در رویکرد کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از تمامی صادرکنندگان نمونه صنعتی و معدنی و خدمات فنی و مهندسی کشور شامل 152 شرکت که طی دوازده سال (از سال 78 تا سال 89) از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در قالب چهارده گروه محصول برگزیده شده اند. تعداد 298 نفر بعنوان نمونه تحقیق از میان مدیران و کارشناسان حوزه صادرات شرکتهای فوق الذکر انتخاب شدند و مورد پرسش قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که هر چند برنامه های توسعه صادرات به طور مستقیم تاثیر معناداری بر عملکرد صادراتی شرکت ها ندارد، اما به واسطه عوامل محیطی درونی تاثیر غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی دارد.
Machine summary:
به طوريکه ، هدف اصلي اين تحقيق ارائه و آزمون يک الگو جامع براي ارزيابي و بررسي اثرات مستقيم و غير مستقيم برنامه هاي توسعه صادرات بر عملکرد صادراتي بنگاه است .
به عبارت ديگر، اين تحقيق الگوي جديدي را در کشور مورد آزمون قرار مي دهد که مي تواند راهنمايي براي سياست گذاري عمومي در حوزه صادرات و راه گشايي براي بنگاه هاي اقتصادي کشور به منظور استفاده بهتر و موثرتر از برنامه هاي توسعه صادرات در جهت اهداف اقتصادي بنگاه خود و نهايتا ارتقاي صادرات ملي و دستيابي به تراز تجاري مثبت در اقتصاد بدون نفت باشد.
UK Export Performance Research : Review and Implications 2008 26: 207 International Small Business Journal Colin Wheeler, Kevin Ibeh and Pavlos Dimitratos [14].
Trade promotion and SME export performance Timothy Wilkinson a, Lance Eliot Brouthers b, Department of Marketing, University of Akron, CBA 306, Akron, OH 443254804, USA [23].
Robson, Matthew J(2011), Export Promotion Strategy and Performance: The Role of International Experience, Journal of International Marketing, Vol. 19, No. 4.
Brouthers, Keith D(2009), Key Factors for Successful Export Performance for Small Firms, Journal of International Marketing, Vol. 17, No. 3.
Yee Mengc, Le ong(2002), Export promotion programs of Malaysian frms: an international marketing perspective, Journal of Business Research, No 55.
Styles, Chris(2009), Relationship Capabilities, Quality, and Innovation as Determinants of Export Performance, Journal of Interna tional Marketing, Vol. 17, No. 4.
Eliot Brouthers, Lance (2006), Trade promotion and SME export performance, International Business Review, No 15.
Dimitratos, Pavlos (2008),UK Export Perfor mance Research: Review and Implications, International Small Business Journal, Vol 26, No 2.