Abstract:
خط مشی گذاری عمومی در یک فرآیند ساده شامل سه مرحله اصلی تدوین، اجرا و ارزیابی می شود و اهمیت آن در پیشرفت جوامع بر هیچ کس پوشیده نیست، لیکن فرآیند تدوین و اجرای خط مشی گذاری در سازمان های ایران با معضلاتی همراه است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی نارسائیهای تدوین و اجرای خط مشی گذاری در سازمانهای ایرانی انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف، بنیادی بوده و از لحاظ ماهیت و شیوه اجراء، از نوع مروری و کتابخانه ای بوده و حاصل مطالعه و بررسی و گردآوری نویسندگان از منابع مختلف می باشد. در این مقاله ابتدا مبانی نظری خط مشیهای عمومی توضیح داده شده و سپس فرایند اجرای آن تشریح میشود. در ادامه و با استناد به مطالعات و شواهد موجود، نارسائیهای خط مشی گذاری در سازمان های ایرانی در قالب 9 بعد مختلف تبیین میگردد. این مقاله با بررسی ادبیات مربوط به نارسائیهای اجرای خط مشیهای عمومی و نتیجهگیری از میاحث مطرح شده به پایان می رسد.
Machine summary:
com چکیده خط مشی گذاری عمومی در یک فرآیند ساده شامل سه مرحله اصلی تدوین، اجرا و ارزیابی می شود و اهمیت آن در پیشرفت جوامع بر هیچ کس پوشیده نیست، لیکن فرآیند تدوین و اجرای خط مشی گذاری در سازمان های ایران با معضلاتی همراه است.
نارسائیهای خط مشی گذاری در سازمان های ایرانی 1- عدم توجه به تخصصی بودن موضوع در جامعه دینی ایران دستورات مذهبی که هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی وسیع و عمیق است همان خط مشی های کلان هستند که توسط صانع و رسولان او و جانشینان آنها از ائمه معصومین (ع) تا فقهاء واجد شرایط تبیین می شوند و برای پاسخگویی به نیازهای ناشی از پیشرفت های علمی و مسائل جدید اجتماعی ارکان خط مشی گذاری عمومی در همه کشورها و از جمله کشور ما به وجود آمده است.
محقق/ سال عنوان تحقیق هدف/ روش/ نتایج عباسی و همکاران (1395) بررسی موانع اجرای خط مشی های عمومی در سازمان های دولتی خط مشی گذاری عمومی در فرآیند ساده شامل سه مرحله اصلی تدوین، اجرا وارزیابی می شود.
نتایج پژوهش نشان می دهد که الگوی مفهومی تحقیق با داده های گردآوری شده سازگاری و تناسب دارد و مشکلات مربوط به تدوین کنندگان خط مشی، مجریان و استفاده کنندگان، ماهیت خط مشی، سازمان مجری، انواع کنش ها و گورههای فشار و محیط با اجرای خط مشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رابطه دارند.
(1979), "Toward a Theory of Policy Implementation: An Organizational Perspective", 39 Public Administration Review 465.