Abstract:
در فضای رقابتی و پویایی فعلی صنعت بیمه، تداوم استراتژی های رقابتی مبتنی بر شناخت محیط،فرصت ها و تهدیدات محیطی و درک نقاط قوت و ضعف سازمان، بسیار حائز اهمیت است . چالش ها و شکاف های موجود در بکارگیری روش های سیستماتیک پایش محیطی ، لزوم تجزیه و تحلیل سازمان و تداوم استراتژی با اضافه کردن عوامل محیطی و درون سازمانی در صنعت بیمه ایران را ضروری کرده است. تحقیق حاضر با همکاری 12 نفر از مدیران و صاحبنظران صنعت بیمه، ابتدا به شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر فرایند برنامه ریزی استراتژیک پرداخته است و سپس با تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از منطق فازی، بهترین استراتژیهای ممکن را پیشنهاد نموده است. روش جمع آوری دادههای اولیه، مصاحبه های عمیق و در پی آن پرسشنامه دلفی میباشد که به موازات مطالعات کتابخانهای صورت پذیرفته است. در این پژوهش روش
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی فازی FQSPM نخستین بار در صنعت بیمه ایران برای ارزیابی،پایداری و اولویت بندی استراتژی های شرکت های بیمه بکار برده شده است و با استفاده از روش AHP فازی و فازی نمودن ماتریسهای عوامل داخلی،خارجی و ماتریس ارزیابی کمی، برخی از ابهامات در تدوین استراتژی ها را مرتفع نموده است.
Machine summary:
در اين پژوهش روش ماتريس برنامه ريزي استراتژيک کمي فازي FQSPM نخستين بار در صنعت بيمه ايران براي ارزيابي،پايداري و اولويت بندي استراتژي هاي شرکتهاي بيمه بکار برده شده است و با استفاده از روش AHP فازي و فازي نمودن ماتريسهاي عوامل داخلي،خارجي و ماتريس ارزيابي کمي، برخي از ابهامات در تدوين استراتژي ها را مرتفع نموده است .
همچنين سعي دارد با بهره گيري از رويکرد FQSPM به شناسايي عوامل خارجي و داخلي موثر بر شکل گيري استراتژيهاي شرکت بيمه آسيا در استان يزد پرداخته تا از اين رهگذر نتايج آن توسط مديران شرکت مزبور و شرکت هاي مشابه فعال در زمينه صنعت بيمه در برنامه ريزيهاي بلند مدت ، ترسيم چشم انداز و هدف گذاريها مورد استفاده قرار گيرد.
بنابراين به جهت شکاف موجود در روش ها و ابزارهاي برنامه ريزي استراتژيک و بلحا= اهميت براي رسيدن به يک وضعيت رقابتي و فعال در بازار، اين پژوهش پيش رو از تلفيق تکنيک هاي برنامه ريزي استراتژيک و منطق فازي مدلي جديد در صنعت بيمه با هدف نهادينه سازي استفاده از منطق فازي در تفکر استراتژيک جهت بالا بردن درجه اطمينان به استراتژي ها و همچنين رفع کاستيهاي موجود، ارائه نموده است .
مرحله سوم : شامل تصميم گيري است ، در اين مرحله با استفاده از ماتريس برنامه ريزي استراتژيک کمي فازي (FQSPM) گزينه هاي مختلف استراتژيهاي شناسايي شده در مرحله دوم ، مورد ارزيابي و قضاوت قرار گرفته و جذابيت نسبي آنها تعيين ميشود.
همچنين در اين مقاله روش برنامه ريزي استراتژيک کمي فازي نخستين بار در صنعت بيمه ايران براي ارزيابي و اولويت بندي استراتژي هاي يک شرکت بيمه مورد استفاده قرار گرفت .