Abstract:
عدالت سازمانی، به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. از سوی دیگر یکی از مسائل مهم و اثرگذار در سازمان ها وجود سلامت اداری در محیط آن هاست. سلامت اداری واژه مثبتی است که در مقابل فساد اداری قرار دارد و به وضعی فراتر از اثربخشی کوتاه مدت سازمان اشاره می کند. هدف از این پژوهش تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و بهبود نظام سلامت اداری کارکنان ناجا است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان پلیس آگاهی و راهور فرماندهی انتظامی استان مازندران است که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران، 186 نفر به شکل تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993) و پرسشنامه محقق ساخته سلامت اداری است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ برای عدالت سازمانی92/ 0 و سلامت اداری 90/ 0 سنجش و تایید شد. برای بیان توصیفی و تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون با نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با سلامت اداری کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بعد عدالت رویه ای و عدالت توزیعی به ترتیب بیش ترین و کم ترین رابطه ضریب همبستگی با سلامت اداری را دارند.
Machine summary:
نعیم یاوری و همکاران (١٣٩٤) در تحقیق خود با عنوان بررسی تأثیر گذاری ادراک از عدالت سازمانی بر سلامت اداری کارکنان فرماندهی انتظامی استان یزد، به این نتیجه رسید که ادراک از عدالت سازمانی بر سلامت اداری تأثیر مستقیم و معنادار وجود دارد که از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت رویه ای از تأثیر گذاری قوی تری نسبت به دو بعد دیگر بر سلامت اداری برخوردار است .
بنابراین ، برای ارتقای سلامت اداری در ناجا می توان پیشنهادهای کاربردی حاصل از نتایج تحقیق به شرح زیر را مطرح کرد: برقراری نظام عادلانه و قانونمند نسبت به پرداخت مزایای کارکنان ؛ تلاش و کوشش سازمانی و عملکرد واقعی افراد، ملاک و مبنای پرداخت در مزایای جانبی لحاظ شود؛ ثبات نسبی رویه های سازمانی و عدم تغییر و تحول مداوم آن ها در طول زمان با جا به جایی و تغییر فرماندهان و مدیران ؛ مشارکت دادن کارکنان در اداره امور استفاده از نظام مدیریت مشارکتی که شامل : تصمیم گیری مشارکتی، کار گروهی در سطح سازمانی و استفاده از نظر شهروندان در تصمیم گیری و خط مشی گذاری در سطح کلان ؛ برقراری نظام شایسته سالاری در انتخاب ها و انتصاب ها با تأکید بر تعیین صلاحیت تخصصی و داشتن تعهد در کنار تخصص ؛ هموار کردن مسیر پیشرفت حرفه ای شغلی و ارتقای شغلی متناسب با فرد در سازمان ؛ بر اساس نتایج پژوهش ، عدالت توزیعی کمترین رتبه از لحاظ ابعاد عدالت را در ناجا داشته است و بخشی از عدالت توزیعی به امر حقوق و دستمزد مربوط است .