Abstract:
پژوهش حاضر، ویژگیهایی را معرفی کرده است که سازمانها بتوانند از آن طریق، خود را برای موقعیتهای چالشی و مخاطرات آماده کنند. این پژوهش از نوع تفسیری و رویکرد آن کیفی و راهبرد آن، رویکرد دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد ظاهرشونده گلیزری است. جامعه تحت مطالعه، شرکتهای تولیدی فعال در صنعت ساختمان استان مازندران بودند. در این زمینه، با مدیران مجرب و خبره که فرآیندهای تابآوری را ادراک کرده بودند و درباره آن، آگاهی لازم و کافی داشتند، مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها و کدگذاری در دو مرحله کدگذاری حقیقی و نظری نشان داد که ابعاد تابآوری شامل ضربهگیری، سازگاری با تغییر، بقای سازمان در مخاطرات، حفظ موقعیت قابل قبول در بحران، رهبری بازار هنگام بحران، تجربه رشد، توان مالی مناسب هنگام بحران، توانایی بازیابی بهتر، افزایش تنوع تولیدی هنگام تهدیدهای محیطی، رضایت ذینفعان هنگام بحران، پویایی سازمان، مثبتاندیشی و اعتبار و شهرت برند بود. در مجموع با توجه به ابعاد تابآوری سازمانی در این پژوهش بومی، تابآوری سازمانی دارای ویژگیهایی است که مدیران صنعت را تشویق میکند برای مقابله با مخاطرات محیطی و چالشهای بیرونی و درونی، به این شاخصها دست پیدا کنند. بنابراین مدیران باید برای هرچه بهتر شدن وضعیت سازمان هنگام بحرانها، به این ویژگیها اهمیت دهند و برای دستیابی به آنها تلاش کنند.
The present research attempts to introduce features that organizations can take advantage of them to prepare themselves for challenging situations and hazards. The philosophy of this research is interpretive and adopts a qualitative approach and a grounded strategy based on the Glaserian emerging approach. The study population includes companies that manufacture applied products in the construction industry and operate in Mazandaran province, Iran. In this regard, in-depth interviews were conducted with experienced managers and employees who had perceived the processes of resilience and had enough knowledge about it. The results of the interviews analyses and two stages of coding (actual and theoretical coding) showed that resilience dimensions include shock absorbing, adaptation to change, survival of the organization in the face of hazards, maintaining an acceptable position during the crisis, market leadership in times of crisis, growth experience, adequate financial strength in times of crisis, better recovery ability, increased production diversity in the face of environmental threats, satisfaction of the stakeholders in times of crisis, organizational dynamics, positive thinking, and brand credibility and reputation. Overall, due to the dimensions of organizational resilience in this native research, organizational resilience has characteristics that encourage industry managers to obtain these indicators in response to environmental hazards and external and internal challenges. Therefore, it is necessary that managers pay attention to these features and try to obtain them in order to improve the organization's status in crisis situations